کد مطلب: 92983 تعداد بازدید: ۱۳

مدیر مؤسسه آموزش عالی الزهراء (س) بابل:

امام صادق(ع) مروج و احیاگر اسلام ناب محمدی است

دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۵:۱۵
مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلام‌الله علیها) بابل گفت: امام صادق (علیه‌السلام) به‌عنوان پایه‌گذار مکتب جعفری نقش تأثیرگذار بر احیاء و حفظ شریعت اسلام داشته است.

خانم داودی به مناسبت شهادت امام صادق(علیه‌السلام) ضمن تشریح شرایط سیاسی و اجتماعی دوره امامت ششمین امام شیعیان بیان کرد: عصر امام صادق (علیه‌السلام) یکی از طوفانی‌ترین ادوار تاریخ اسلام است؛ از یک‌سو اغتشاش‌ها انقلاب‌های پیاپی مانند انقلاب ابوسلمه در کوفه و ابومسلم در خراسان در این عصر رخ داد و از طرف دیگر برخورد عقاید، مکتب‌ها متضاد افکار فلسفی وکلامی در این عصر شکل گرفت.
وی افزود: اگرچه دوره 34 ساله امامت امام صادق(علیه‌السلام)، عصر شکوفایی معارف  اهل‌بیت (ع) به شمار می‌رود و پس از زمان رسول خدا (صلی‌الله علیه و اله) با قانون  منع انتشار حدیث و فشار حاکمان اموی دیگر چنین فرصتی پیش نیامده بود تا معارف اصیل اسلامی ترویج شود و ششمین پیشوای شیعیان باتدبیر عالمانه خود این مشکل را برطرف کرد؛ اما حضرت علاوه بر فعالیت در زمینه‌های علمی و مذهبی، در عرصه سیاست نیز حضوری گسترده داشت و با تکیه‌بر امامت و رهبری اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در مسیر مبارزه‌های سیاسی گام نهاد.
مدرس حوزه بابیان این‌که امام صادق(علیه‌السلام) به‌عنوان پایه‌گذار مکتب جعفری، نقش تأثیرگذاری بر احیا و حفظ شریعت اسلام داشته است، تصریح کرد: دوران امامت این امام بازمان افول قدرت حکومت امویان و جدال بنی‌عباس برای تصاحب حکومت مصاف شده بود؛ بنابراین ایشان با استفاده از چنین شرایطی، به احیا و نشر معارف دین اسلام پرداخت؛ همچنین در حوزه فقه و احکام فعالیت زیادی انجام داد به‌گونه‌ای که شاهراه‌های جدیدی در این بستر گشوده شد که تاکنون نیز این راه ادامه دارد.
وی در ارتباط با فقه و مکتب جعفری، یادآور شد: در عصر امام جعفر صادق(علیه‌السلام) مذهب تشیع گسترش و پیشرفت چشمگیری داشت و تأسیس مکتب جعفری زمینه نوسازی واحیای تعلیمات اسلامی را فراهم آورد.
وی گفت: وجود عقلانیت، برخورد عالمانه با دین، خروج از تعصب‌های مذهبی بی‌ریشه و برخورد نوآورانه با فقه از ویژگی‌های مکتب جعفری به شمار می‌رود که موجب پویایی آن شده است، برخلاف دیگر مذاهب برخوردار از جمود فکری وتعصب های بی‌جا که پاسخگوی نیازها مای پیروان خود نیست.
داودی مناظره‌های علمی امام صادق (علیه‌السلام) را کارآمد و مفید ارزیابی و اعلام کرد: کلاس درس این امام شیعیان بسیار پربارتر و شلوغ بو و ایشان نه‌تنها هرروز درس می‌داد، بلکه پس از پایان تدریس مخالفان علمی خود را به مناظره می‌پذیرفت و به ایرادهای آن‌ها پاسخ می‌گفت و در حقیقت با دفاع عقلانی از دین، به هموار کردن راه پذیرش دین واثبات حقانیت مذهب و جایگاه امامت خویش می‌پرداخت.
وی با اشاره به رواج اندیشه‌های افراطی و انحرافی در جهان اسلام، آموزه‌های مکتب امام صادق(علیه السلام) را راهگشا دانست و خاطرنشان کرد: طی اعتراف بزرگان مذاهب وادیان مختلف، امروزه ظهور تمام مکتب‌های تکفیری، نتیجه جمود فکری و خروج از خط عقلانیت و منطق در عقاید و افکار دینی و مذهبی محسوب می‌شود و بی‌شک الگو گیری از منطق دینی و پویایی مکتب جعفری  می‌تواند یک خط‌مشی مؤثر برای هدایت افکار و عقاید بشریت ونیل جامعه به سعادت، نورانیت و انسانیت باشد و آنچه میان مذاهب اسلامی وحدت و یکپارچگی ایجاد می‌کند رجوع به مبانی و اصول اسلام ناب محمدی و نه پیروی متعصبانه از سردمداران زر وزور و تزویر است.