کد مطلب: 92980 تعداد بازدید: ۳۷۳

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران:

احراز صلاحیت و توانمندی افراد متقاضی تحصیل در حوزه علمیه خواهران ضروری است

دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۲:۵۸
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: مدارس علمیه خواهران در امر پذیرش طلاب باید حتماً صلاحیت و توانمندی افراد متقاضی تحصیل در حوزه را احراز کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی فاضل در نشست با مدیران مدارس علمیه خواهران مازندران بیان کرد: ما عهده‌دار مسند و پیرو مکتبی هستیم که میراث 1400 ساله دارد و پیشوایان آن مانند امام صادق(علیه‌السلام) از تمام فرصت‌های موجود برای ترویج اسلام و تربیت شاگردان استفاده کرده و زحمات زیادی کشیدند.
وی افزود: شرایط برای تبلیغ دین برای ائمه اطهار(علیهم‌السلام) به‌راحتی فراهم نبود و امام صادق(علیه‌السلام) نیز در دوران خفقان شدیدی قرار داشتند و بیشتر در زمان اختلاف بین بنی‌امیه و بنی‌عباس توانستند فعالیت گسترده‌ای انجام داده و چهار هزار شاگرد از بین اقشار مختلف مردم تربیت کنند.
وی اعلام کرد: شما مدیران مدارس علمیه خواهران عهده‌دار تربیت افرادی هستید که قال الصادق(علیه‌السلام) و غیره بگویند و دختران حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) و سربازانی برای امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) باشند؛ به همین خاطر باید قدر این نعمت باارزش را دانسته و در حفظ آن کوشا باشید.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: سیاست مدارس علمیه خواهران باید این باشد که طلاب را از بیوت صالحه جذب کرده و حتماً صلاحیت و توانمندی افراد متقاضی تحصیل در حوزه احراز شود؛ ما راضی به حداقلهایی که منجر به تربیت طلبه در حد خانم جلسه ای نیستیم؛ زیرا قرار است کار خطیر تبیین، تفسیر و ترویج دین و دیانت در جامعه به این طلاب سپرده شود.
وی ادامه داد: مدیران در طول سال باید خانواده‌های متدینی که دختران خوب و مناسب جهت تحصیل در حوزه را دارند شناسایی کرده و آن‌ها را برای فراگیری علوم دینی دعوت و ایجاد انگیزه کنند.
وی گفت: کار جذب و بررسی صلاحیت طلاب، به مدارس علمیه سپرده‌شده و ما به انتخاب شما اعتماد داریم؛ به همین خاطر مسئولیت و رسالت سنگینی در این خصوص دارید، زیرا تحصیل و فعالیت طلابی که در خانواده‌های صالح پرورش پیدا نکرده‌اند، ممکن است آسیب‌های زیادی به همراه داشته باشد که قابل جبران نیست.
حجت‌الاسلام فاضل با اشاره به کاهش آمار پذیرش در سال‌های اخیر بیان کرد: شیب نزولی پذیرش حوزه‌ها دلایل زیادی دارد که یکی از آن‌ها سیاست غلط جمعیتی است که طبق آخرین آمارها، نرخ جمعیت به زیر یک تقلیل پیداکرده است و اگر با همین روال پیش برویم در سه سال آینده ازجمله پیرترین کشورهای دنیاخواهیم بود.
وی اظهار کرد: ملاک پذیرش در مدارس علمیه تنها ظرفیت نیست؛ بلکه باید بررسی کرد که آیا کادر، اساتید و امکانات لازم در این مراکز، جهت تربیت طلاب وجود دارد؟ متأسفانه در برخی استان‌ها مانند مازندران شاهد توسعه بی‌حد مدارس در شهرها هستیم که این خود یکی از دلایل کاهش پذیرش طلاب است و باید باتدبیر مدیریت استان و مدارس، در شهرهایی که فاصله کمی از هم دارند با احراز شرایط مساوی در امکانات و غیره، پذیرش طلاب تقسیم شود.
وی تأکید کرد: انتظار ما از مازندران که استانی عالم خیز و دارای علمای نام دار و شهدای گران‌قدر است بیشتر می‌باشد، هرچند سیاست‌های جمعیتی و وضعیت جغرافیایی و غیره استان تأثیر در روند کاهش آمار پذیرش دارد.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران اعلام کرد: کمیته جذب طلاب، مختص به ایام پذیرش نباید باشد و در طول سال باید مدیران فعال بوده و با گروه‌های فرهنگی، هیات امنای، مساجد و ... ارتباط داشته باشند.
وی اضافه کرد: برای ایجاد تحول در نظام آموزشی حوزه که مدنظر رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) است، باید در گام اول و کانونی‌ترین نقطه که منابع انسانی است این باور باشد که عزم و جزم مرکز مدیریت حوزه علمیه این است که خواهران فاضله‌ای داشته باشیم که نه‌فقط در عرصه تبلیغ، بلکه در تمام عرصه‌ها و تعالیمی که به بانوان برمی‌گردد، زنان در قله و رأس مناصب باشند و مدیریت خانم‌ها به خود آن‌ها سپرده شود.
وی تصریح کرد: بیشتر اساتید سطح 2 در سال‌های گذشته آقایان بودند خوشبختانه در حال حاضر تقریباً اساتید مرد در سطح دو به صفر رسیده و تنها درصد محدودی از دروس اختصاصی را در برخی از شهرها تدریس می‌کنند.
بیش از 95 درصد سرفصل‌های آموزشی در ایام کرونا به‌صورت مجازی ارائه شد
حجت‌الاسلام فاضل با تقدیر از فعالیت‌های آموزشی صورت گرفته در ایام کرونا گفت: اقداماتی را که مدیران و کادر آموزشی مدارس در بحران کرونا نسبت به تعلیم و تربیت طلاب و ارائه دروس انجام داده و بالای 95 درصد و در برخی از مناطق 100 درصد سرفصل‌ها را ارائه کردند، یک مجاهدت خاموش است؛ هرچند که طلاب و کادر مدارس در کنار تحصیل، فعالیت جهادی تغسیل و تدفین اموات را نیز داشتند.
وی گفت: پیرو سیاست مدیر مرکز حوزه‌های علمیه خواهران در خصوص مدرسه محوری که مدارس علمیه در خط مقدم قرار دارند؛ در سطح دو، 20 واحد را اقتضایی و مناسب با نیازها، آسیب‌ها و منطقه جغرافیایی برای هر شهر اختصاص داده و کار آن را به خود مدارس واگذار کردیم.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: باید مدیران استانی آمایش سرزمینی از منطقه خود را داشته باشند که برای سال 1404، چه تعداد مبلّغ، مشاور، فقیه و غیره برای منطقه خود نیاز دارند و در این راستا از تمام امکانات و ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را ببرند.