معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران:
مدارس علمیه به «مرکز پرورش طلبه» تبدیل شوند.
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۱:۱۰
خانم فاطمه اردشیری به مناسبت هفته پژوهش بیان کرد: حوزه علمیه خواهران مازندران دارای 79 تشکل پژوهشی است که شامل شورای علمی پژوهشی، کارگروه تحقیقات پایانی، کارگروه تخصصی برای پایان نامه های سطح3، هسته های پژوهشی، کانون پژوهشی(مربوط به طلاب سطح2) و انجمن پژوهشی(مربوط به طلاب مدارس سطح3) است.
وی گفت: تا کنون 130مورد پایان نامه در سطح 3 در رشته های تفسیر و علوم قرآنی و فقه و اصول و1820 تحقیقات پایانی و در مجموع 1950 پایان نامه و تحقیق پایانی در مدارس علمیه خواهران مازندران دفاع شده است.
وی اضافه کرد: برگزاری 152 کرسی آزاد اندیشی در موضوعات مختلف، تألیف 87 مقاله توسط هسته های پژوهشی و 65 کتاب توسط طلاب پژوهشگر از دیگر فعالیت های پژوهشی حوزه علمیه خواهران مازندران است.
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران تصریح کرد: تا کنون چهار دوره جشنواره استانی علامه حلی را با همکاری حوزه علمیه برادران در مازندران برگزار کردیم که خواهران طلبه در مجموع این سه سال 128 رتبه استانی و 5 رتبه کشوری را کسب کردند؛ همچنین 10 طلبه خواهر مازندران به عنوان استعدادهای برتر در طی 4دوره فراخوان ناب، معرفی شده اند.
وی در ادامه با اشاره به تأثیرگذاری فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران در جامعه بیان کرد: این نهاد مقدس در دهه اخیر در امر پژوهش قدم های خوبی برداشته است ولی معضلی که نه تنها استان مازندران، بلکه کل کشور با آن درگیر هستند، این است که حوزههای علمیه، تبدیل به «مرکز آموزش علوم حوزوی» شده است، در صورتی که باید «مرکز پرورش طلبه» باشند.
اردشیری تاکید کرد: مطمئناً بر تفاوت این دو مقوله واقفید. وقتی مدارس علمیه، صرفاً مرکز آموزش علوم حوزوی باشند، طلبه صرفاً میآید حوزه که یک سری علوم حوزوی آموزش ببیند و برود. اما اگر مرکزی برای پرورش طلبه شود، علوم حوزوی را آموزش میبیند، هم به بال تقوا مجهّز و مهذّب شده و مبلّغ دین اسلام، پژوهشگر و غیره می شود .
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که برخی طلاب را باید اجبار کرد در کلاسهای پژوهشی و فرهنگی شرکت کنند، که آن هم یکی در میان غیبت میکنند؛ در صورتی که وقتی طلبه متوجه شد که کیست و کجاست، نه تنها نسبت به برنامههای پژوهشی و فرهنگی مدرسه تمکین میکند، بلکه به خودالزامی میرسد و در آن صورت است که دیگر برنامههای حوزه نیازهای ایشان را تأمین کرده و باید چندین نفر به کادر معاونت اضافه کنیم تا بتوانیم پاسخگوی بخشی از نیازهای حوزوی طلاب باشیم.