کد مطلب: 70345 تعداد بازدید: ۳۱

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران:

فعالیتهای پژوهشی حوزه های علمیه خواهران، تاثیر بسزائی در تحقق طرح مدرسه محوری دارد

سه شنبه ۴ دى ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۴۵:۳۵
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: فعالیتهای پژوهشی حوزه های علمیه خواهران به خصوص کانون ها و انجمن های پزوهشی تاثیر بسزائی در تحقق طرح مدرسه محوری دارد.

خانم اردشیری به مناسبت هفته پژوهش بیان کرد: حوزه علمیه خواهران مازندران دارای 76 تشکل پژوهشی است که شامل شورای علمی پژوهشی، کارگروه تحقیقات پایانی، کارگروه تخصصی برای پایان نامه های سطح3، هسته های پژوهشی، کانون پژوهشی(مربوط به طلاب سطح2) و انجمن پژوهشی(مربوط به طلاب مدارس سطح3) بوده و شورای علمی پژوهشی مازندران در چند سال اخیر رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.
وی گفت: تا کنون 115مورد پایان نامه در سطح 3 در رشته های تفسیر و علوم قرآنی و فقه و اصول  و1790 تحقیقات پایانی  و در مجموع 1905 پایان نامه و تحقیق پایانی در مدارس علمیه خواهران مازندران دفاع شده است.
وی اضافه کرد: برگزاری 140 کرسی  آزاد اندیشی در موضوعات مختلف، تألیف 87 مقاله توسط هسته های پژوهشی و 65 کتاب توسط طلاب پژوهشگر از دیگر فعایتهای پژوهشی حوزه علمیه خواهران مازندران است.
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران تصریح کرد: تا کنون سه دوره جشنواره استانی علامه حلی را با همکاری حوزه علمیه برادران در مازندران برگزار کردیم که در خواهران طلبه این مدیریت در مجموع این سه سال 101 رتبه استانی و 5 رتبه کشوری را کسب نمودند.
وی در ادامه با اشاره به تأثیرگذاری فعالیتهای پژوهشی حوزه های علمیه خواهران در جامعه بیان کرد: این نهاد مقدس در دهه اخیر در امر پژوهش قدم های خوبی برداشته است، به خصوص در استان مازندران که با برگزاری دوره های متعدد و مسلط شدن اعضاء کانون به ابزار پژوهشی در عرصه  های مقاله،کتاب، همایش و غیره، موفقیت های خوبی کسب کرده ایم
وی افزود: با توجه به نو و زمان بر بودن تحقیق و پژوهش، این فعالیت ها نیاز به تلاش و برنامه ریزی های دقیق  و بیشتری دارد.
اردشیری اعلام کرد: جهت برگزاری موفق و تاثیر گذار نشست، کرسی و همایش های پژوهشی، باید نیازهای طلاب و اقتضائات منطقه ای و استانی از لحاظ اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره در نظر  گرفته شود؛ که این امر با مطرح کردن موضوع در شورای مدرسه بعد از رایزنی با نمایندگان پژوهش کلاس ها و همچنین نیاز سنجی نمودن از خود طلاب و اساتید انجام می گیرد.
وی با اشاره به مهمترین آسیبهای فعالیت کانون ها و انجمن های پژوهشی حوزه علمیه خواهران گفت: خوشبختانه در طرح و برنامه های پژوهشی، خوب عمل شده است، اما متاسفانه برای اجرایی کردن این برنامه ها مشکل وجود دارد که به عنوان نمونه، در سیر مطالعاتی کانون (منظور مطالعات تخصصی است) برنامه ریزی و معرفی کتاب بسیار چینش منطقی دارد اما هیچ تدبیری جهت تهیه کتب مربوطه اندیشیده نشده و مدرسه هم بودجه کافی برای تهیه آن در اختیار ندارد؛ در حالی که این مطالعه تخصصی با استقبال گرم طلاب روبرو است.
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران در پایان خاطر نشان کرد:  فعالیتهای کانون ها و انجمن های پژوهشی مدارس علمیه خواهران، می تواند تاثیر بسزائی در طرح مدرسه محوری داشته باشد، اما با توجه به این که تاکنون در مورد کانون ها و انجمن های پژوهشی مساعدت قابل توجهی  از جانب مرکز مدیریت صورت نگرفته است؛ لذا اکثر فعالیت های پژوهشی مدارس،حاصل خرد جمعی و کمکهای مالی همان مدرسه است که این امر باید مورد توجه قرار بگیرد.