کد مطلب: 69369 تعداد بازدید: ۴۳۶

دبیرشورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور:

خواهران طلبه برای اثر گذاری در جامعه جهانی تلاش کنند

پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۱:۱۵
دبیرشورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: خواهران طلبه برای اثر گذاری در جامعه جهانی لازم است مسیر فهم، اجرای و ابلاغ دین را طی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در همایش طلیعه حضور طلاب جدیدالورد حوزه علمیه خواهران مازندران که در سالن اجتماعات اردوگاه حضرت نرجس(سلام الله علیها) قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بیان کرد: رحمت خاص خداوند شامل حال کسانی می‌شود که مبدأ، جایگاه کنونی ، هدف و غایت خلقت را به خوبی درک کنند.
وی افزود: انسان باید رابطه خود را با خداوند، ولی او، خلق، طبیعت و خود کشف کند و اگر این پنج  ارتباط به خوبی فهمیده و سازماندهی شود؛ قطعا انسان می‌تواند به کمال و نقطه طلایی که برای او در نظر گرفته شده، برسد.
وی با اشاره به روایت «من عرف نفسه، فقد عرف ربه» بیان کرد: انسان ابتدا باید به خودشناسی برسد تا در مرحله بعد به خداشناسی نایل شود؛ بنابراین کسی که ظرفیت شناسی و فهم درستی از توانایی‌های وجودی خود داشته و از قدر و اندازه خود تجاوز نمی کند، مورد رحمت خداوند قرار می گیرد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تصریح کرد: باید به نقطه آغازی وجود خود برگردیم که اساسا هدف از خلقت ما چه بوده است، این سؤالات مهمی است که تفکر درباره آن  برای انسان‌ها سخت است، چراکه گاهی اوقات دردسر ساز می شود؛ اما پاسخ به این مسائل، باعث پیمودن عمر انسان بر اساس معرفت، بصیرت و درک و فهم صحیح خواهد شد.
وی تاکید کرد: قرآن کتابی است که دست انسان را در دستان خداوند قرار داده و از پایین درجات به بالاترین درجات ارتقا می‌دهد و نهایتا به بالاترین درجات انسان شناسی و خداشناسی می‌رساند.
رسالت‌های تنزیل قرآن
وی با بیان این‌که تنزیل قرآن با دو رسالت شفا و رحمت انجام شده است، گفت: این دو رسالت برای افراد مؤمن در نظر گرفته شده است، رسالت شفا، پالایش وجود از تمام ناپاکی‌ها و بیماریها بوده و در مقابل نیز رسالت رحمت، آرایش وجود بر همه پاکی‌ها است؛ پس در حقیقت رسالت شفا لا اله و رسالت رحمت الا الله است.
حجت الاسلام محمدی عنوان کرد: بیماری انواعی مانند روحی، عقلانی و جسمانی دارد که بیماری‌های روحانی همان رذالت‌ها است که با فضیلت‌های قرآن زدوده می شود؛ بیماری‌های عقلانی همان جهالت‌ها است که با معرفت‌ها برطرف شده و بیماری‌های جسمانی همان کسالت‌ها است که با دستورهای سلامت آمیز قرآن رفع می‌شود، بنابراین قرآن شفای هر سه بیماری است، اما این چیردستی قرآن از شفاگری فقط برای اهل ایمان خواهد بود.
وی ابراز داشت: قرآن نردبان عالم وجود است، گاهی از نردبان برای بالا رفتن درجات استفاده می‌شود که عرب در این صورت به پله‌های نردبان، درجه می‌گوید، اما همین نردبان برای رفتن به زیرزمین نیز قابل استفاده است، که عرب در این صورت به پله های نردبان، درکه می‌گوید.
وی اضافه کرد: قاریان قرآن می‌توانند برترین موجودات یا بدترین موجودات باشند، چه بسیار  قاریانی که مورد لعن و نفرین قرآن قرار می‌گیرند، بنابراین مواجه ما با این کتاب آسمانی می‌تواند سعادت آفرین یا شقاوت آفرین باشد.
عقل و آزادی عامل مسئولیت انسان
استاد تفسیر قرآن کریم ادامه داد: انسان موجودی مسئول بوده که دارای عقل و آزادی است، اما مجانین مسئولیتی ندارند؛ زیرا سلب عقل، مساوی با سلب اراده و مسئولیت است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ توسعه قرآنی کشور ، خاطرنشان کرد: خدا، زمانی احسن الخالقین را به خود گفت که انسان را آفریده است، بنابراین ما با تمام مخلوقات دیگر تفاوت‌های گسترده و رمز و راز‌های فراوانی داریم، به همین خاطر باید هدف خلقت خود را  به خوبی درک کرده و تببین درستی از اهداف، وظایف  و جایگاه خود داشته باشیم.
وی بیان کرد: کسانی که دو ویژگی ایمان و عمل به صالحات را داشته باشند، به اسفل السافلین راه پیدا نخواهند کرد؛ در حقیقت کسانی به اعلی علیین می‌روند که انسان خوبی بوده و به اعمال خوب عمل کنند، یعنی علاوه بر حسن فاعلی، دارای حسن فعلی هم باشند.
حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که بهشت به درجه ایمان افراد است، گفت: عمل به صالحات در پایین‌ترین درجه و بالاترین درجه محقق می‌شود، چراکه درجات بر اساس آیات قرآن شکل گرفته است، فردای قیامت، هنگام محاسبه اعمال انسان، به او می‌گویند آیات را بخوان و به میزان آیات خوانده شده به او درجه‌ای می‌دهند.
وی ادامه داد: کسی می‌تواند آیات را با خود ببرد که قرآن جزئی از روح، پوست و استخوان او شده باشد، بسیاری از حفاظ قرآن با اولین سکره موت همه آیات را فراموش می‌کنند.
ضرورت معرفت نسبت به اهداف، مراحل و موانع در مسیر طلبگی
وی با اشاره به روایتی از حضرت امیر(ع) بیان کرد: تمام امور خلقت دارای هدفی خاص است، بنابراین برای برداشتن تمام گام‌های زندگی خود به سؤالات موجود در مسیر خود پاسخ داده و تا جواب خود را دریافت نکرده اید، قدم برندارید.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور عنوان کرد: سه امر معرفت نسبت به اهداف، مراحل و موانع در پیمودن مسیر طلبگی لازم است، اگر کسی هدف حضور در طلبگی را پرسید، در پاسخ باید گفت که هدف آرمانی، ترویج عبودیت و توسعه بندگی روی زمین یعنی همان تحقق هدف خلقت انسان است و حوزه‌های علمیه آمده‌اند که هدف خلقت انسان را محقق کنند.
فهم دین و بندگی، ضرورت رسالت طلبگی
وی گفت: طلاب قبل از هر عملی باید به نقطه عبودیت و بندگی خدا برسند،  که این امر نیز شرایط و درجات خاص خود را دارد.
وی تصریح کرد: عبودیت به معنای پیمودن راه تعیین شده بندگی و دین مجموعه ای از بایدها و نبایدهایی است که برای ادامه مسیر زندگی لازم است.
حجت الاسلام محمدی خطاب به طلاب جدید الورود حوزه خواهران بیان کرد: فهم دین درجاتی دارد، گاهی فرد درجه‌ای پایین از فهم دین را فرا می‌گیرد و گاهی در اوج آن یعنی به درجه فقاهت در حوزه‌های مختلف می‌رسد و این راه شما طلاب جدیدالورود است که باید آن جا را نشانه بگیرید.
وی اضافه کرد: ابلاغ دین مرحله دومی است که طلاب باید با استفاده از ابزار تبلیغ در این عرصه کوشا باشند و از ظرفیت جهانی برای این امر استفاده کنند، در روایات آمده است که زنانی فاضله از گوشه خانه خود برای کل جهان علم رسانی می‌کنند و  امروز مشاهده می‌شود که با استفاده از اینترنت می‌توان مطالب خود را به سراسر جهان مخابره کرد.
ابلاغ و اجرای دین، هدف آرمانی حوزه‌های علمیه
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: با توجه به این که برای اجرای دین نیاز به سه حوزه کارشناسی، مدیریت و مشاوره است؛ بنابراین هدف آرمانی حوزه‌های علمیه از طریق فهم، ابلاغ و اجرای دین صورت می‌گیرد.
وی با تأکید بر این‌که طلبگی چیزی جز لبیک گفتن به آرمان‌های امام حسین(علیه السلام) نخواهد بود، اعلام کرد: شما در زمان قحطی معنویت، باید با تلاش، استقامت و مقاومت، زینب‌وار به دفاع از آرمان‌های حسینی و دینی بپردازید، زیرا طلبگی چیزی جز این نیست.
حجت الاسلام محمدی در پایان خاطر نشان کرد: شما طلاب جدید الورود از ابتدا تصمیم بگیرید که حق طلبگی را به درستی ادا کرده و تحصیل و عبودیت را  به بهترین شیوه بپیمایید؛ زیرا اگر حق نعمت طلبگی به درستی ادا نشود، این نعمت از دستان شما خارج خواهد شد؛ لذا نباید در این مسیر کم بگذارید، بلکه باید با اهداف و آرمان‌ها دقیق و عمیق در این مسیر گام‌ بردارید تا بتوانید رسالت طلبگی را  به درستی انجام دهید.