کد مطلب: 49599 تعداد بازدید: ۲۲۳

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران:

تاسیس مدارس علمیه خواهران باید بر اساس نیازهای ملی و بین المللی صورت گیرد

یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۶:۰۰
در صدور مجوز تاسیس مدارس علمیه خواهران، اعطاء رشته های تخصصی سطح3 و مقطع سطح4، ضروری است نیازسنجی لازم شهرستانی، استانی، ملی و بین المللی صورت گیرد تا اهداف و رسالت حوزوی به درستی محقق گردد.

حجت الاسلام والمسلمین علی غفاری مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران با شرکت در «کارگروه بررسی و تصویب مدارس علمیه خواهران کشور» در خصوص راه اندازی سطح4 (دکترا) و اعطاء رشته های تخصصی سطح3(فوق لیسانس) بیان کرد: در صدور مجوز تاسیس مدارس علمیه خواهران، اعطاء رشته های تخصصی سطح3(فوق لیسانس) و مقطع سطح4(دکتری)، ضروری است قبلاً نیازسنجی لازم شهرستانی، استانی، ملی و بین المللی صورت گیرد تا اهداف و رسالت حوزوی به درستی محقق گردد و با انباشت صاحبان مدرک ناکارامد در آینده مواجه نشویم و حد اکثر استفاده و استفاده بهینه از فارغ التحصیلان حوزوی صورت گیرد.
وی افزود: نیاز سنجی تاسیس واحدهای حوزوی در استانها، در صورتی مؤثر و با کمترین آسیب همراه خواهد بود که مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران؛ اولاً با بهره گیری از آمایشهای علمی، متناسب با اهداف و رسالتهای حوزوی، چشم انداز و سیاست گذاری کلان خود را ، تعیین نماید و اعلام نماید؛ ثانیاً جهت اجتناب از اعمال سلیقه و هدررفت سرمایه و ظرفیت های حوزوی، معیار‏ها و شاخصهای لازم را برای سطح پایه (سطح 2) تا سطوح عالی(فوق دکتری) مشخص و به مدیریتهای استانی ابلاغ نماید؛ ثالثاً آیین نامه های مربوطه را جهت عملیات اجرایی و تطبیق شرایط (متقاضیان و دیگر شرایط) تنظیم و به مدیریت استان ارسال نماید.
حجت الاسلام غفاری در خصوص اصلاح فرایند تأسیس اعلام کرد: ضروتی در استقلال مکان، هیأت امناء، مدیر و کادر اجرایی مدارس در مقاطع مختلف نمی باشد بلکه شاخصهایی برای هر مقطع تعریف شود در صورتی که هر مدرسه ای حائز آن شاخصها باشد بتواند مقاطع بالاتر را بگیرد مانند توان علمی مدرسه، توان پشتیبانی هیأت امناء، توان مدیریتی مدیر و کادر ، موقعیت فیزیکی، تعداد فارغ التحصیلان، منابع آموزشی و پژوهشی مدرسه، امکان تأمین کادر آموزشی و منابع آموزشی مدرسه ؛ خلاصه اینکه مدارس بر اساس شاخصهای علمی برای مقاطع بالاتر ارزیابی و امتیاز بندی شوند نه اینکه تحت تأثیر متنفذین احداث شوند. چه بسا ممکن است یک مدیر سه مقطع 2 و 3 و 4 را هم زمان بتواند مدیریت نماید و .... این کار باعث می شود مدارس جهت دستیابی به رأس هرم تلاش نمایند و مدرسه را ارتقاء دهند که این خود عامل انگیزشی مناسبی برای ارتقاء مدارس و مایه دلگرمی آنان می باشد.
وی اعلام کرد: توزیع رشته ها در استانها باید متناسب با نیازهای مزبور و همچنین نوع پشتیبانی از آن صورت گیرد؛ مثلا اگر بخواهیم رشته تفسیر را در مازندران در مقطع سطح 4 راه اندازی نمائیم؛ باید ببینیم که در حال حاضر چقدر مفسر در استان نیاز داریم؛ همچنین نیاز اصلی استان ما در حال حاضر چه چیزی می باشد و ساز و کارهای پیشتیبانی از آن چگونه قابل انجام است.
حجت الاسلام غفاری در ادامه اظهار کرد: در دادن مجوز برای تاسیس سطح4 ، اولویت قرار دادن مرکز سیاسی استان توجیه مناسبی ندارد؛ چرا که در یک استان 400 کیلومتری باید برخی طلاب 300 کیلومتر را برای حضور در کلاسهای این مقطع به دلیل مرکز استان بودن طی کنند؛ لذا پیشنهاد می گردد مراکز جغرافیایی را با توجه این شرایط تعیین کرده تا امکان حضور طلاب در کلاسها راحت تر صورت گیرد.
وی گفت: جامعه هدف ما در تاسیس مدارس، کل جمعیت استان می باشند نه جامعه فارغ التحصیلان و اگر در برخی از شهرهای مازندران، مدرسه علمیه خواهران به دلایل کمبود زمین و... نداریم به این معنا نیست که آنها جزء جامعه هدف ما نمی باشد؛ البته تراکم طلاب فارغ التحصیل در صورتی که شرایط دیگر لحاظ شده باشد از اولویت برخوردار خواهد بود؛ لذا باید به گو نه ای مجوز تأسیس صادر شود که جوابگوی سالهای دیگر هم باشیم؛ چرا که با افزایش تعداد فارغ التحصیلان در شهرهای دیگر، امکان جابجایی مراکز سطوح عالی (سطح3 و 4 .... ) نمی باشد.
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران بیان کرد: در ارائه جواز تاسیس سطح 4، «مراعات جنبه خانم بودن طلاب » مطلب درستی است؛ اما در سطح 2 به لحاظ سن کم، کثرت روزهای تحصیل و طول دوره تحصیل، آسیب پذیری بیشتری برای بانوان در این مقطع وجود دارد؛ ولی در مقاطع بالاتر (سطح 3 و 4 و 5) به دلیل بالارفتن سن و پایین آمدن تعداد ساعات و حجم درسها، آسیب پذیری کمتر شده و دیگر لحاظ شدن بعد مسافت، توجیه مناسبی نبوده و میل به تمرکز در این خصوص بیشتر می باشد.
وی اعلام کرد: باید از پراگندگی مراکز سطح 4 در استان خودداری و حداکثر برای 2 یا 3 سه ناحیه در استان جا نمایی و تعریف گردد و در هر منطقه، رشته های مرتبط با هم، مانند کلام، فلسفه و...در یک منطقه، تفسیر، فقه و اصول و ... در منطقه دیگر و...راه اندازی شود؛ چرا که ایجاد پژوهشکده، تامین نیروی انسانی، تبادل تجربیات اساتید و... در این صورت راحت تر خواهد بود.
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران تصریح کرد: ما بر اساس آمایش جمعیتی استان در سال87 با ارسال نامه به همه ائمه جمعه شهرستانهای واجد شرایط مازندران، واجدیت شرایط آن شهرستان و اعلام آمادگی خویش برای راه اندازی مدرسه علمیه خواهران در آن شهر را به اطلاع آنان رساندیم و به دنبالش رایزنی و فرهنگ سازی لازم را انجام دادیم که الحمدلله مورد استقبال واقع شده و 12 مدرسه جدید تاسیس شده است.
حجت الاسلام غفاری در پایان خاطر نشان کرد: در استان مازندران چهار درخواست جهت تاسیس سطح4 در شهرهای بابل، ساری، قائمشهر و جویبار ارائه گردید که بر اساس شرایط و قوانین مرکز، دارا بودن اساتید توانمند و...، این مقطع برای اولین بار در سال جاری  در دو رشته  تفسیر تطبیقی و فقه خانواده در دو شهر ساری و بابل راه اندازی و از مجموع  36 طلبه فارغ التحصیل سطح 3 شرکت کننده در این مقطع؛ 10 نفر در تفسیر تطبیقی و 5 نفر در فقه خانواده پذیرش نهائی شده و در حال تحصیل در مقطع 4(دکترا)  می باشند.