برگزاری کارگاه مهارت افزایی روش تحقیق در مدرسه علمیه ریحانه الرسول نکا
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۲:۵۶
حجه الاسلام محمد صادق فاضل معاون پژوهش مدرسه علمیه فیضیه بابل در این دوره بیان کرد: این کارگاه مهارت افزائی در راستای ارتقای سطح علمی پژوهشی طلاب ورودی 96، با هدف آمادگی سازی جهت انجام تحقیق پایانی در ترم های آتی، برگزار گردید.
وی افزود: طلاب باید با نحوه طراحی سوالات اصلی و فرعی، تنظیم فهرست مطالب و نحوه فیش نویسی برای تک تک عناوین پیشنهادی خودآشنایی داشته و مهارت های لازم را کسب نمایند.
این محقق حوزوی در ادامه اظهار کرد: طراحی سوالات اصلی و فرعی، سومین مرحله از طراحی تحقیق و سخت ترین و مهم ترین بخش روش تحقیق و پژوهش می باشد، که رسالت اصلی طراحی آن برای رسیدن به فهرست مطالب است.
فاضل با اشاره به نکته بسیار مهمی در طراحی سوالات اصلی و فرعی تصریح کرد: برای طراحی سوال اصلی باید عنوان پیشنهادی رااز حالت مصدری به حالت پرسشی تغییر داد؛ همچنین باید سوال از « چیستی ، چرایی و چگونگی » صورت گیرد؛ بنابراین باید از مطرح نمودن سوال به گونه ای که با یک کلمه پاسخ داده شود اجتناب کرد .
دبیرجشنواره علامه حلی مازندران در پایان با اشاره به اهمیت تنظیم فهرست مطالب خاطر نشان کرد: با توجه به این که فهرست مطالب مطالعات شما را نظم می بخشد تا برای فیش برداری و جمع آوری اطلاعات دنبال چه مطالبی بگردید؛ لذا از اهمیت بالائی برخوردار بوده و در تحقیق باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.