برگزاری کرسی آزاد اندیشی طلاب، مد پذیری و سبک زندگی اسلامی در مرکز تخصصی نور الزهراء shvd
شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۹:۱۸
زینب ولی اللهی معاون فرهنگی مرکز تخصصی نورالزهرا(س) ساری به عنوان استاد ارائه کننده بحث اظهار داشت: دوست داشتن زیبایی و لذت بردن از آن یکی از ویژگی های فطری در انسانها است و تغییر لباس ، لوازم زینتی و لوازم منزل و...نیز در همین راستا قرار می گیرد.
وی تاثیر مثبت روانی در افراد و تحکیم روابط اجتماعی را از جمله اثرات مد و مدگرایی بر جنبه های زندگی انسان برشمرد و افزود: مد مناسب می تواند انسان را از لحاظ روحی ارضا و به تدریج نشاط، نوگرایی، شکوفایی خلاقیت و نوآوری را زنده کرده و زندگی انسان ها را از یکنواختی خارج کند و احساس تازه شدن به آنها دهد.
معاون فرهنگی مرکز تخصصی نورالزهرا(س) ساری با تاکید بر این که هدف اصلی طلاب، تبلیغ و هدایت مردم است تصریح کرد: طلابی که با مد زمانه خود همراه هستند، بهتر می توانند در تبلیغ و هدایت مردم موفق باشند.
بهاره علی نژاد استاد منتقد بحث، مهمترین بعد مد گرایی را توسعه مصرف گرایی دانست و گفت: تاریخ مصرف مد، حد اکثر یک هفته است و پس از آن مد دیگری جایگزین می شود، بنابراین مد گرایی بازاریابی بسیار وسیعی دارد.
وی پرهیز از اسراف و ریخت و پاش و رعایت ساده زیستی و مساوی بودن همه افراد جامعه را از مهمترین مشخصه های سبک زندگی ایرانی و اسلامی برشمرد و تصریح کرد: خواهران طلبه نیز همچون سایر طلاب در آگاهسازی جامعه، ترویج آموزه های دینی و گسترش سبک زندگی اسلامی نقش تاثیرگذاری دارند که باید توجه به این مساله را سرلوحه فعالیت های فرهنگی و دینی خود قرار دهند.
صغری طالب زاده مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) ساری داور بحث تصریح کرد: مد روش موقتی است که طبق سلیقه افراد سبک زندگی را تغییر دهد. پس مد با این معنا ، همان نوگرایی و امروزی بودن می باشد که اسلام به طور کلی آن را پذیرفته و رد نمی کند.
وی اظهار داشت: آنچه که امروزه در مسئله مد بیشتر جلوه پیدا کرده ، مسئله پوشش و آرایش می باشد. اسلام چندین متغیر را برای پوشش و آرایش افراد لحاظ می کند که عبارتند از مقتضیات زمان ، سن افراد ، موقعیت خاص افراد، وضعیت معیشتی افراد، مطابقت با عرف جامعه می باشد؛ اما سوال محوری این است که عرف طلبگی در مسئله مد چیست ؟
طالب زاده خاطر نشان کرد: اسلام مخالف رنگ شاد و زیبایی نیست، به خصوص در صنعت و تکنولوژی موافق تغییر و پویایی می باشد. بلکه این دین، پوشش و آرایشی را که به نوعی تشبه به کفار باشد و برخلاف عرف جامعه، عرف طلبگی همراه با تعصب و جمود ورزی و تحصر باشد، را رد می کند.