کارشناس ادیان و مذاهب
صهیونیسم مکتبی به معنای اعتلای قوم یهود است
یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۰۹:۱۰:۵۹آقای مرتضی یگانه امیری کارشناس ادیان و مذاهب در نشستی با عنوان «صهیونیسم شناسی » در جمع طلاب وکادر و اساتید مدارس علمیه استان مازندران در گفتوگویی اظهار کرد: قوم یهود قومی است که برای خودش ۳۵۰۰ سال قدمت و بلکه در یک نظریه دیگر، بیش از ۵۷۸۰ سال قدمت برای خود قائل است و آباء و اجداد خود را به ابتدای خلقت بر می گرداند و در بعضی از منابع آمده است که تاریخ خودش را از حضرت آدم علیهالسلام شروع میکند.
کارشناس مذهبی گفت:چند دوگانه واژهای وجود دارد که اگر حل نشوند، در شناخت با مشکل مواجه می شویم؛ مثل «بنی اسرائیل»، «یهود» یا «یهود» و «صهیونیسم» و شناخت ارتباط و نسبت این واژه ها با هم که ضروری است.قرآن و تورات از هر دو واژه بنی اسرائیل و یهود استفاده کرده است، ماجرای بنیاسرائیل به ماجرایی در «سفر پیدایش» تورات برمیگردد، یعنی اولین نوشته از «عهد عتیق» البته یهودیها عهد عتیق را قبول ندارند و از آن به عهد، تورات یا تنخ تعبیر میکنند و عهد جدید را نمی پذیرند.
وی گفت : اگر کتاب خودشان را عهد عتیق بخوانند، در ضمن آن به عهد جدید اعتراف کردهاند؛ در صورتی که حضرت عیسی علیهالسلام را قبول ندارند و متأسفانه نسبت ناروایی در «تلمود» به حضرت مریم (س) و حضرت عیسی (ع) دادهاند، لذا اصلا قبول ندارند.
در یکی از نوشتههای یهودیان به نام «شموت ربا» بخش پادشاهان و جنگها توصیه میشود که مسیحیان را بکشید، اگر این کار را نکنی گناه کردی و اگر نمیتوانی بکشی زمینه مرگش را فراهم کن، الا برای تزویر بخواهی او را زنده نگه دارد.در ادبیات دینی یهود یک گارد خیلی بسته و بدی نسبت به مسیحیت وجود دارد، لذا به کتاب خودشان میگویند «عهد عتیق»، چون نمیخواهند به عهد جدید رسمیت ببخشند. یهودی ها معتقدند که تنها یک عهد با بشر بسته شده است و در فرزندان آدم تنها یک شریعت وجود دارد که آن شریعت حضرت موسی علیهالسلام است، حتی قبل از آن هم به وجود شریعتی قائل نیستند.
آقای یگانه امیری گفت: صهیونیسم، «صهیون» یا «صیون» در لغت به معنای پرآفتاب و پرنور است. صهیون نام تپهای در اورشلیم است که خورشید از طلوع تا غروب بر آن میتابید که گفته اند حضرت داوود علیهالسلام هم کاخ خود را بر روی این تپه بنا گذاشت، اما در اصطلاح اگر کوتاهترین معنای اصطلاحی صهیونیسم را بخواهم عرض کنم، باید بگویم صهیونیسم یک مکتب است، به معنی «مکتب اعتلای قوم یهود»، به تعبیر دیگر صهیون تفکر و مکتبی است که به دنبال بالا بردن پرچم قوم یهود است.
وی بیان کرد: مکتب صهیونیسم تقسیمبندیهای مختلفی دارد: به عنوان مثال میتوانیم به صهیونیسم دینی، صهیونیسم فرهنگی، صهیونیسم اقتصادی، صهیونیسم سیاسی و شکلهای دیگر از صهیونیسم اشاره کنیم. همچنین صهیونیسم بین الملل که رهبری بارها در سخنانشان به آن اشاره فرموده و بسیاری از شرور این عالم را به آنها نسبت دادهاند. یهودیانِ معتقد به صهیونیسم دینی، حرفشان این است که شریعت حضرت موسی علیهالسلام برترین، تنهاترین و بالاترین شریعت است. صهیونیسم فرهنگی به قوم گرایی میپردازد، یعنی در مورد این قوم نگاه ویژهگرایانه دارد و میگوید قوم یهود، زبانش و آدابش بالاترین و برترین است.
آقای یگانه امیری افزود: صهیونیسم اقتصادی میگوید یهود باید در اقتصاد دست برتر را داشته باشد، چون در بخشی از «سفر تثنیه» میگوید قرض به غیر بنی اسرائیلی باید قرض ربوی باشد، فقط به بنی اسرائیل میتوانی قرض غیر ربوی و قرضالحسنه بدهی یا در بخشی از «تلمود» است که آنقدر به غیر بنیاسرائیلی قرض ربوی بدهید تا او فقیر شود، یعنی دست برتر را داشته باشید. یک صهیونیسم هم داریم به اسم صهیونیسم سیاسی، یعنی یهودیای که معتقد است یهود باید دولت و پرچم برافراشته داشته باشد و البته تبلور یهودیت سیاسی به معنای تشکیل حکومت است.
وی در پایان اضافه کرد: یهود و بهاییت با هم در ارتباط بودند اما با جنگ ۱۲ روزه این ارتباط بیشتر نشان داده شد، متأسفانه عدم اطلاع از این ارتباط موجب ضربات به برنامههای کشور و مردم خواهد شد و آسیبهایی به دنبال خواهد داشت، باید تفاوت مفاهیم را دانست. دشمنی و مخالفت دو چیز است همه دشمنان مخالفند، اما همه مخالفان دشمن نیستند، مطلب دیگر شناخت راهبرد دشمن است که مقدم بر شناخت افراد است.
