کارشناس دینی گفت:
اعتقاد به قیامت یعنی الگوپذیری از سیره حضرت رسول صلی الله علیه و آله که لازمه داشتن چنین اعتقادی تقواست.
یکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۰۷:۵۱:۴۲دکتر محمدگلدوست کارشناس مذهبی در نشست مجازی تفسیر عقلی نقلی و عرفانی سوره بقره که با حضور طلاب مبلغین برگزار شد، ضمن اشاره به ویژگیهای متّقین در آیات اولیه سوره بقره اظهار کرد: در ایمان نوعی فراموشی یا غفلت ممکن است وجود داشته باشد در حالی که در یقین غفلت و نسیان راهی ندارد و لذا خداوند در مورد آخرت و اوج ایمان در آیه پنجم سوره بقره مسائلی را ذکر میکند.
وی در ادامه افزود: قیامت از تفکرات مهم و اعتقادات اصلی ما مسلمانان است که میبینیم بسیاری از اندیشمندان در جهان به قیامت و زنده شدن پس از این جهان در کتابهایشان اشاره کردند.
استاد گلدوست همچنین به بیان مفاهیمی از واژه «آخِر» در قرآن پرداخت و گفت: واژه آخِر در قرآن کریم کاربردهای مختلفی دارد چنانچه در یک آیه، آخِر به برتری دادن دنیا به آخرت اشاره دارد و در آیه دیگر برای پایان این دنیا به کار برده شد. یعنی نتیجه کار افرادی که بر مَنهجِ درست بودند در واقع اشاره به عاقبت انسانها پس از زندگی در این دنیا دارد.
استاد گلدوست در ادامه بیان کرد: انسان همواره در زندگی دنیاییاش باید رجوع به قیامت داشته باشد و اینگونه باید بپندارد که گویی در این دنیا مسافر است و باید از این منزل استیجاری به سرای باقی برود. فلذا اعتقاد به قیامت داشتن؛ یعنی الگوپذیری از سیره رسول حضرت رسول صلی الله علیه و آله که حضرت داشتنِ تقوی را لازمه این اعتقاد می داند.
کارشناس دینی صدا و سیما همچنین اظهار کرد: طبق آموزههای دینی، بهویژه کلام معصومین علیهم السلام دنیا عجوزهای است که در چشم انسان آراسته و جذاب میآید وقتی آراستگی از میان برود معلوم میشود که چه عاقبتی در انتظار انسان است.
دکتر گلدوست در بخشی از سخنان خود به درجات آخرت اشاره کرد و گفت: برتری انسانها بر یکدیگر طبق درجاتشان در آخرت نمایان میگردد کسانی که صاحب علم و آگاهی هستند صاحب درجات بالاتریاند و آنجاست که بُرد و باختِ انسان معلوم میشود. دنیا محل گذر است ولی آخرت بقا دارد و حیات ابدی نصیب انسان میگردد.
وی در پایان به نظریه خداوند در قرآن کریم نسبت به زندگی پس از مرگ اشاره و اظهار کرد: در بعضی از آیات قرآن کریم، خداوند به کسانی اشاره دارد که نه وحدانیّت او را قبول دارند و نه باور به مسئله قیامت دارند و در مقابل عدهای هم هستند که اعتقاد به وجود خدا دارند ولی قیامت را باور ندارند که خداوند علّت چنین اعتقادی را ظنّ و گمانی میداند که منتج به این فکر میگردد.
