کد مطلب: 155755 تعداد بازدید: ۵

موسس مدرسه علمیه حضرت آمنه(س):

امام زمان آمدنی نیست، آوردنی است

سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۸:۲۰
مؤسس مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) گفت: باید خانه را آماده کرد. امام زمان آمدنی نیست، آوردنی است.

حجت الاسلام والمسلمین علی نیکزاد، مؤسس مدرسه علمیه حضرت آمنه(سلام الله علیها) فریدونکنار، در گفتگویی در مورد انتظار فرج اظهار کرد: تعبیرات در روایات ما در باب انتظار فرج، تعبیرات بسیار عجیبی است، ازجمله  «افضل الاعمال امّتی انتظار الفرج» یا  «وَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ» یا در روایتی آمده  «کسی که به انتظار فرج نشسته باشد مانند شهید است و مانند کسی است که در خیمه امام زمان نشسته، همراه و ملازم او است» این نشان می‌دهد که انتظار فرج نقش سازنده‌ای دارد.

وی ادامه داد: آموزه‌ها و مفاهیم دینی ما این قابلیت را دارند که بهترین برداشت، مؤثرترین و حیاتی‌ترین برداشت از آن شود و در نقطه مقابل، اگر کسی توجه  کافی نداشته باشد، بدترین برداشت و منفی‌ترین و شاید مخرب‌ترین برداشت را داشته باشد؛ شهیدمطهری(رحمةالله علیه) در کتاب «احیای تفکر دینی» نکته زیبایی دارد که می‌گوید، در آیه 24 انفال می‌فرماید، ای کسانی که ایمان آوردید، استجابت کنید پیام خدا و دعوت خدا و رسول خدا را، یعنی دعوت به پیام‌هایی که احیا کننده است می‌کند؛ مرز معیار درست از نادرست می‌تواند همین باشد، آیا برداشت ما از این مفاهیم دینی حیات بخش است؟ حیات و زندگی و طراوت و نشاط می‌دهد؟ اگر اینطور است برداشت درستی است، اما اگر نه، نقطه مقابل می‌شود، همراه با یأس و ناامیدی و دلمردگی؛ در مسئله انتظار فرج اگر برداشت درستی داشته باشیم بسیار حیات بخش و عامل بزرگی برای رستگاری بشر است.

وی تأکید کرد: انتظار فرج دو معنای عام و خاص دارد؛ معنای عام یعنی مومن همیشه در زندگی خود انتظار گشایش دارد و در هیچ شرایطی در بلاها و مصائب احساس بن‌بست و بحران ندارد، یعنی همیشه برای مؤمن راه برون رفت از مشکل وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: معنای خاص یعنی، مولودی آسمانی خواهد آمد و جهان را پر از عدل، و بساط ظلم در سراسر گیتی را برچیده خواهد کرد؛ صالحان جهان را اداره می‌کنند، یعنی اعتقاد به اینکه آینده از آن ما است و دشمنان تمام مکرهایشان را بیاورند موفق نمی‌شوند، فرجام جهان به سمت و سویی حرکت می‌کند که به سود مومنین است؛ قرآن در آیه ۵۵ سوره نور می‌فرماید  «وعدالله الذین» این وعده برای آینده است، مدیریت جهان در دست مومنین است و اسلام به تمام معنا پیاده می‌شود و پرچم عبودیت خدا در سراسر عالم به اهتزاز در خواهد ‌آمد و قطعاً ما پیروزیم، زیرا قدرت الهی همراه ما است.

وی در پایان اظهار کرد: اعتقاد به انتظار فرج منشا قرآنی دارد، شهید مطهری می‌گوید خیلی‌ها معتقدند که این جهان عاقبت به شر می‌شود، ولی منطق آسمانی این است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند اگر عمر روزگار چیزی جز یک روز نماند، آنقدر طولانی می‌شود که فردی از تبار من می‌آید و این جهان عاقبت بخیر می‌شود، زیرا منطق دین ماورایی است، یعنی امیدوار باش که آینده جهان خیر است نگاه دین خوشبینانه است؛ گفته می‌شود که مهدویت مختص شیعیان نیست، بلکه اهل سنت و مسیحیان و زرتشتیان نیز معتقدند که مصلحی می‌آید، اما انتظار فرج در فرهنگ شیعه فرق دارد؛ آنها می‌گویند منجی در آینده می‌آید و یا هنوز به دنیا نیامده است، اما فرهنگ شیعه می‌گوید صدها سال است که منجی زنده است و بر ما و جوامع بشری و اعمال ما اشراف دارد، او منبع نور است و جاذبه مغناطیسی و حرارت و نورانیت دارد و لذا حقیقت امامت این است که از درون قافله سالار دلها است؛ انتظار فرج در فرهنگ شیعه در متن زندگی است برخلاف غیر شیعیان که در کتاب‌هایشان است و معتقد به این هستیم که او همه جا حضور دارد و هدایت و کمک و دستگیری می‌کند، این اعتقاد سازندگی دارد، او میهمانی است که چشم به راه او هستیم؛ آیت الله فاضل می‌گفتند مردم ما انقلاب کردند، ما امام را می‌خواهیم، اما بختیار فرودگاه را بست و مردم شعار دادند امام باید بیاید، اگر همانطور مردم امام زمان را بخواهند او می‌آید که جهان را بسازد؛ ما باید محیط را آماده کنیم؛ ما چشم انتظار میهمان عزیزی هستیم ولی هنوز خانه را تمیز نکرده، غذایی آماده نکرده ایم؛ این چه انتظاری می‌تواند باشد، باید خانه را آماده کرد امام زمان آمدنی نیست، آوردنی است.