کد مطلب: 155739 تعداد بازدید: ۵

مدرس تاریخ مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) فریدونکنار:

حکومت اسلامی به حوزه علمیه رسمیت داد

شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۹:۴۳
مدرس تاریخ مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) فریدونکنار گفت: وقتی حکومت شیعی شکل گرفت، مدارس علمیه به عنوان یک نهاد آموزشی در ساختار شهری جایگاه رفیعی پیدا کردند، یعنی حکومت، مدرسه علمیه ساخت و به آن رسمیت داد.

خانم زینب بختو مدرس تاریخ مدرسه علمیه حضرت آمنه(سلام الله علیها) فریدونکنار، در گفتگویی درباره تأثیر انقلاب اسلامی بر ارتقا جایگاه حوزه‌های علمیه اظهار کرد: حوزه‌های علمیه، به عنوان یک نهاد فرهنگی و آموزش دینی، یکی از مؤلفه‌های اجتماعی در تاریخ شیعیان است که در دوره‌های مختلف تاریخی و در مناطق مختلف که جامعه شیعی در آنجا تشکیل شده، حضوری موثر داشته که گاه رسما فعال بوده و گاهی هم کلاس‌های آن به صورت مخفیانه برگزار می شد؛ به طور مثال در تبرستان تا وقتی که حکومت شیعی توسط علویان مهاجر تاسیس نشده بود، مدرسه علمیه‌ای وجود نداشت، اما وقتی حکومت شیعی شکل گرفت، مدارس علمیه به عنوان یک نهاد آموزشی در ساختار شهری جایگاه رفیعی پیدا کرد، یعنی حکومت، مدرسه علمیه ساخت و به آن رسمیت داد؛ هم زمان با تشکیل حکومت شیعی در تبرستان، امام حسن عسکری و امام هادی(علیهم السلام) در سامرا حضور داشتند اما دولت مرکزی وقت که تفکر ضد شیعی داشت، اجازه درس و بحث به این دو امام بزرگوار را نداد.

وی افزود: با تشکیل جمهوری اسلامی ایران، حوزه‌ علمیه رسمیت بیشتری یافت و چون نیاز جامعه به وجود روحانیت روز به روز افزایش پیدا می‌کرد، احداث مدارس علمیه نیز گسترش یافت؛ به گونه‌ای که حتی شهرهای کوچک نیز دارای مدارس علمیه شدند و در برخی شهرها با توجه به استقبال جوانان، چند حوزه اعم از مدارس خواهران و برادران آغاز به کار کرد؛ ضمن اینکه در بالاترین سطح تصمیم سازی علمی و فرهنگی در کشور یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعطای مدارک علمی به طلاب دانش آموخته در حوزه مورد توجه قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: با وقوع انقلاب اسلامی ایران در اعتبار مدارک علمی حوزوی نیز اتفاق مهمی رخ داد، در سال‌های قبل از انقلاب، با وجود اینکه واحدهای درسی حوزه‌ از رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها از نظر کمی و کیفی بیشتر بود، اما حوزوی‌ها، بجز تعداد قلیلی همچون شهید مطهری، در عمل نمی‎‌توانستند زکات علم خود را بپردازند، چون دانشنامه حوزوی فاقد اعتبار حکومتی بود، اما اکنون مدارج علمی تحصیلات حوزوی معتبر می‌باشد؛ به‌عنوان مثال یک طلبه می‌تواند با مدرک سطح دو حوزه،  در کنکور مقطع کارشناسی ارشد شرکت کرده و وارد دانشگاه شود و تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه سپری کند و یا به‌عکس با مدرک دانشگاهی مرتبط، در سطوح عالی حوزه‌های علمیه ادامه تحصیل دهد.

وی در پایان یاد آور شد: یکی از آسیب‌هایی که ممکن است طلاب در حوزه‌های ما به آن دچار شوند، بیگانه شدن نسبت به اهداف انقلاب و امامین انقلاب است؛ برای پیشگیری از این آسیب، لازم است کلاس‌هایی با روش کارگاهی  و با حضور اساتید خبره در حوزه‌‎های علمیه تشکیل شود تا با یادآوری دستاوردها، عملکردها و اهداف انقلاب و خواست مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین به شکل منسجم‌تری پایه گذاری شود تا طلاب بتوانند در مقابل هجمه‌های دشمن، به روشنگری در جامعه بپردازند.