کد مطلب: 140741 تعداد بازدید: ۴۰

مدیر مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(س) بابل:

تأسيس حكومت در مفاهيم ديني، تحقق پرستش خداوند در روي زمين است

یکشنبه ۳ دى ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۸:۲۵
مدیر مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(س) بابل گفت: اصل حكومت، امری عقلی و از ضروريات است و با ادله محكم به دفاع از آن پرداخته‌اند، چرا که تأسيس حكومت در مفاهيم ديني، تحقق پرستش خداوند در روي زمين است.

فاطمه پور مهدی، مدیر مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بابل، روز گذشته، در نشسستی با طلاب این مدرسه، در توضیح مقاله خود با عنوان«ضرورت تشکیل حکومت جهانی در عصر ظهور با تاکید بر نظرات علامه مصباح(رحمه الله علیه)» اظهار کرد: جهانی‌شدن، مفهومی است که در دهه پایانی قرن بیستم، بسیاری از جریانات و پدیده‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد و به بحث روز تبدیل شد؛ اندیشمندان غرب عقیده دارند انسان سرشت مدنی دارد و ناگزير است که به صورت اجتماعی زندگی کند و کسی که وجود دولت را نفی می‌کند يا انسانی وحشی است يا موجودي برتر از انسان است که نيازي به دولت ندارد.
وی خاطر نشان کرد: شیعه با ارائه نظریه حکومت جهانی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)، بحث ضرورت جهانی‌بودن حکومت را به صورت دقیق طرح کرده و با توجه به هدف خلقت، اعتقاد به ضرورت تشكيل «حكومت عدل جهانى» مبتنی بر فطرت و عقل پی‌ریزی شده است؛ علامه مصباح عقیده دارند که اصل حكومت، امری عقلی و از ضروريات است و با ادله محكم به دفاع از آن پرداخته‌اند، چرا که تأسيس حكومت در مفاهيم ديني، تحقق پرستش خدا در روي زمين است.
وی بیان کرد: پژوهش‌هاي جامعه‌شناسانه نشانگر آن است که بشر همواره و در همه شرايط تشكيل حكومت را ضروری، اجتناب‌ناپذير و مبتنی بر فطرت و عقل می‌ديده و اين به جهت خصلت همنوع‌طلبی و مدنی بالطبع بودن او است، وجود حكومت در زندگی اجتماعی بشر، يک نياز فطري و طبيعی است و در اهميت آن همين بس که در هيچ نقطه‌اي از جهان، جامعه‌اي نبوده که بتواند بدون حكومت زندگی کند.
پور مهدی تصریح کرد: آیت الله مصباح يزدي، تشكيل زندگي اجتماعي را مقدمه‌اي براي تحقق هدف نهايي خلقت می‌دانند و می‌فرمایند، تأسيس حكومت در مفاهيم ديني تحقق پرستش خدا در روي زمين خواهد بود، وي اختلاف اصلي ميان حكومت‌هاي ‌الهي و غيرالهي را در رسيدن به خدا می‌داند، علاوه بر هدف‌هايي كه همه حكومت‌ها در نظر دارند، حكومت مهدوي در پي رسيدن به خداوند است و با تمام حكومت‌هاي دست‌ساز، تفاوت ماهوي دارند و اين اختلاف شامل اهداف، امور كاربردي و راهبردي مي‌شود.
وی تاکید کرد: مبناي اصلي انديشه«مهدويت» و«تشكيل حكومت جهاني عدل»، ضرورت وجود امام در جامعه و لزوم تشكيل حكومت از سوي او براي هدايت، راهنمايي، برنامه‏ريزي و نظام‌دهي جامعه ديني است؛ بنابراین، امام شؤوني دارد كه از جمله آن‌ها، پيشوايي و رهبري جامعه است.