مدرس حوزه:
مبلغ با تمام توان تلاش میکند تا تبلیغ خود را به اندیشه و دل مخاطب برساند
دوشنبه ۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۷:۴۹
خانم محبوبه نبی زاده، مدرس حوزه، به مناسبت سالروز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی، بیان كرد: با توجه به تهاجم فرهنگی استکبار در دنیای کنونی، امر تبلیغ اهمیت فراوانی دارد چرا که دشمن در کمین فرهنگ و دین جهان اسلام نشسته و در صدد الغاء بی هویتی بر جامعه جهانی، به ویژه جهان اسلام است؛ اول تیرماه را به دلیل تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی، روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی ناميده اند.
وی خاطرنشان كرد: واژه تبلیغ از ریشه بلوغ و بلاغ به معنای رساندن کامل پیام به دیگران و مبلغ کسی است که با تمام توان تلاش میکند تا محتوای تبلیغی خود را به مقصد نهایی که همان اندیشه و دل مخاطب است، برساند.
خانم نبی زاده افزود: در قرآن کریم، 27 مرتبه، واژه تبلیغ و مشتقاتش تکرار شده، از نگاه قرآن و احادیث، رساندن پیامهای سازنده خداوند به مردم، از مهمترین وظایف پیامبران الهی و ادامه دهندگان راهشان که همان مبلغین دین هستند، محسوب میشود.
وی تاكيد كرد: قرآن کریم در آیات متعدد، مردم را به سوی خداوند دعوت و بر بهره گیری از حکمت، موعظه نیکو، مناظره و جدال احسن در مسیر هدایت، تاکید میکند، اگر مبلغ این سه اصل را سرلوحه کارش قرار دهد، به هدف نهایی تبلیغ و فراگیری دانش دین دست پیدا خواهد کرد.
استاد حوزه بیان كرد: از نگاه دين، يك مبلغ، جایگاه عظیمی دارد؛ رسول خدا(صلي الله عليه و آله) در توصیف مبلغان دین، بهترین امت خود را کسانی میدانند که به سوی خداوند متعال فراخوانده و بندگان را با او دوست کند و همچنین در جای دیگر برای مبلغان دین دعا میکند.
وی اذعان كرد: هر تبلیغ بر سه عنصر استوار است، پیام دهنده که همان مبلغ است، پیام گیرنده یا مخاطب و محتوای تبلیغ، مبلغ باید اهل تزکیه و تهذیب نفس باشد و در مسیر خودسازی قرار گیرد، تا تبلیغش موثر واقع شده و مورد نقد دیگران قرار نگیرد، سپس باید مخاطب شناسی کند تا بتواند تبلیغ موفقی داشته باشد، در تهیه متن تبلیغی نیز باید اهداف کلان پیامبران را در نظر بگیرد و به عنوان شاخصهای اصلی خود قرار دهد.
خانم نبی زاده تاکید کرد: از جمله اموری که مبلغ باید به آن توجه نماید آن است که در خصوص محیط تبلیغی خود اطلاعات کافی به دست بیاورد، بداند مخاطبانش چه افرادی هستند و چه فرهنگی دارند تا بتواند بر اساس آن تبلیغ درستی داشته باشد، اما اگر بدون مخاطب شناسی و کسب اطلاعات کافی از محیط، به تبلیغ دین بپردازد، موفق نخواهد شد، همچنین باید محتوای تبلیغی خود را بر اساس این اطلاعات تطبیق دهد تا یک متن جامع و کامل برای جامعه هدف تهیه نماید.