معاون آموزش مرکز تخصصی نورالزهرا(س) ساری:
هدف از تاسیس رشته کلام اسلامی، پاسخگویی به شبهات و پرسشها است
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۷:۱۱
خانم زهرا رضایی، معاون آموزش مرکز تخصصی نورالزهرا(سلام الله علیها) ساری، در گفتگو با خبرنگار حوزه به معرفی رشته کلام در این مرکز پرداخت و اظهار کرد: کلام اسلامی در واقع شاخه ای از علوم اسلامی است که درباره عقاید اسلامی، بحث و از آنها دفاع میکند، لذا کسی که متخصص در علم کلام میشود، میتواند به هر گونه اشکال و شبههای نه تنها مربوط به اصول عقائد، بلکه در مورد مجموعه تعالیم و احکام دینی، پاسخگو باشد؛ همچنین میتواند مسائل اعتقادی را برای دیگران تعریف و تبیین نموده، اعتقادات و آموزههای دینی را اثبات و از عقاید دینی در برابر شبهات و ایرادها دفاع کند؛ در واقع هدف از تاسیس این رشته، پاسخگویی به پرسشهای انسان معاصر در رابطه با اصول دین بر اساس منطقی مشخص است که طلاب فاضل حوزههای علمیه خواهران به پشتوانه آموختههای حوزوی خود و با تحصیل در این رشته می توانند در تحقق این هدف مشارکت کاملا موثر داشته باشند، از این رو از ابتدای تاسیس این رشته، هر ساله زمانی برای پذیرش و جذب طلاب قرار داده شده و از این طریق طلاب علاقه مند و البته مستعد بعد از پذیرش میتوانند در این رشته به تحصیل بپردازند.
وی ادامه داد: این مرکز در راستای تربیت بانوان و اساتیدی آگاه، پژوهشگر، مبلغ و متخصص در علم کلام و امور دینی برای جامعه، با فراهمسازی زمینه یادگیری علم کلام تاکنون پذیرای طلاب فراوانی از دانشپژوهان علوم دینی در سطح استان بوده و از این به بعد نیز خواهد بود و این را مهمترین رسالت خود میداند.
خانم رضایی تاکید کرد: از نظر ساختاری، این مرکز هم اکنون با چهار معاونت آموزش، پژوهش، فرهنگی و اداری مالی، فعالیتهای گسترده آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تربیتی و تبلیغی طلاب را سامان میدهد؛ برگزاری کارگاهها، نشستهای علمی پژوهشی، کرسیهای آزاد اندیشی، برگزاری المپیاد در بین طلاب در حال تحصیل، کلاس رفع اشکال برای ورودیهای جدید که خود را برای آزمون ورودی سطح سه آماده میکنند، تربیت مبلغان کلامی قوی و فعال در جهت پاسخگویی به شبهات کلامی در جامعه، استاد پروری، پرورش نخبگان، استفاده از اساتیدی که عضو هیئت علمی دانشگاه هستند، از اقدامات مورد تاکید و در حال اجرای این مرکز می باشد.
وی افزود: برای طلاب فارغالتحصیل زمینههای متعددی از جمله، تدریس، تحقیق و پژوهش، تبلیغ، ورود به عرصههای اجتماعی و مدیریتی و ادامه تحصیل وجود دارد، البته طلاب باید خودشان را آماده کنند تا در عرصههای مورد نیاز بتوانند اثرگذار بوده و اداره دانشآموختگان هم مسئول پیگیری این امور است و به طلاب کمک میکند ولی بطور کلی بعد از فارغ التحصیلی میتوانند بعنوان مبلغ در مدارس فعالیت کرده و بعد از گرفتن مجوز بعنوان استاد، به تدریس در سطح دو یا در دانشگاه بپردازند.
معاون آموزش مرکز تخصصی بیان کرد: مطمئنّاً این برنامه ها در جامعه و میان مردم نمود خواهد داشت، در جامعهی بشری امروز، به علت گسترش ارتباطات و سهولت دست یابی به اندیشههای به ظاهر منطقی غرب و پیشرفت سریع تکنولوژی در جوامع گوناگون و در نتیجه تهاجم فرهنگی به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه؛ در شیوهها و ابزارهای تبلیغی نیز باید تحوّلی ژرف صورت گرفته و تجدید نظر گردد، ماهوارهها و ویدئوها به عنوان خطری نابود کننده، فرهنگ و مبانی دینی ما را مورد حمله قرار داده و تبلیغات ما باید علاوه بر تعلیم مفاهیم و مضامین مذهبی و دینی، در پی خنثی کردن آثار شوم این پدیدهی فرهنگ برانداز باشند.
وی تاکید کرد: پیشرفت هر جامعه ای در رشته های مختلف علوم، مرهون پژوهش است، بلکه اساسا علوم، پیدایش و توسعه خویش را مدیون پژوهش هستند، به گونه ای که پژوهشها و تحقیقات دانشمندان در زمینههای مختلف باعث توسعه ی علوم و ایجاد رشتههای مختلف میگردد، لذا اساتید به این امر خاصه در چند سال اخیر بسیار اهمیت میدهند و بیشتر آموزشها، پژوهش محور شده و از سویی فایده دیگری هم متوجه خود معلمان و اساتید است، زیرا یک استاد یا معلم ضمن پژوهش رشد مىكند و به بالندگى مىرسد، چاره یاب مىشود و از طریق فعالیتهاى پژوهش گرایانه، نوجویى و نوخواهى اشاعه مىیابد، رشته کلام نیز مانند سایر رشتهها، نیاز به پژوهشهای گسترده دارد، زیرا آشنایی با شبهات مختلف، تحقیقات وسیعی را برای پاسخگویی میطلبد.
