مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه مازندران:
تخصص و جستجوی عمیق در علوم، شیوه مکتب داری امام صادق(ع) است
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۳:۲۳
حجت الاسلام و المسلمین جعفر رعایتی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه کربلا مازندران، به مناسبت ایام شهادت امام صادق(علیه السلام) در نشستی با عنوان مبانی شاگرد پروری در سیره علمی و عملی آن حضرت، در جمع طلاب و مبلغین مرکز تخصصی نورالزهرا(سلام الله علیها) و مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) ساری اظهار کرد: مهمترین شیوه گسترش علم، تربیت شاگردان متخصص است، هر یک از ائمه اطهار(علیهم السلام) متناسب با شرایط روز جامعه خود شیوه خاصی را برای تبیین معارف اسلامی برمی گزیدند، در این میان امام صادق(علیه السلام) سبک شاگرد پروری را با هدف مبارزه با افکار انحرافی رایج در زمان خود انتخاب کردند.
وی در ادامه با بیان ویژگی های اعتقادی و دینی مردم در عصر آن حضرت افزود: در دوران امام ششم، برخورد افکار و آراء متضاد و جنگ عقاید شروع شد و ضرورت ایجاب میکرد که حضرت تلاش خود را در این صحنه و جبهه متمرکز کنند و چون ایشان فرصت را برای تعلیم و تأسیس کانون علمی مناسب دیدند به این کار همت گماشتند.
حجتالاسلام و المسلمین رعایتی تصریح کرد: مهمترین دلیل امام صادق(علیه السلام) برای در پیش گرفتن سبک شاگرد پروری و تربیت نیروهای متخصص دینی، انتقال اندیشه های علمی و فلسفی به کشورهای تازه فتح شده به دست مسلمانان، همچنین انتشار علوم اسلامی همچون تفسیر، فقه، حدیث و کلام بود.
وی همچنین گفت: امام در تربیت شاگردان خود مبانی و اصولی را اتخاذ کردند که منطبق بر وظیفه امامت ایشان و نیز متناسب با شرایط زمان و مقتضیات آن بود، مثلا امام در مقابل مفتی تراشی دستگاه خلافت در معرفی افرادی همچون محمد حنیفه و مالک بن انس، به اقدامات متقابلی دست زدند و شاگردان برجسته متخصصی را تربیت کردند که محل رجوع مردم قرار گرفتند.
حجت الاسلام و المسلمین رعایتی ادامه داد: معرفی مصادیق و نمونه ها در هر علمی به فهم موضوع کمک فراوانی میکند، همانطور که قرآن از این شیوه در معرفی پیامبر(صلی الله علیه و آله) به عنوان الگو بهره می گیرد، در مکتب امام صادق(علیه السلام) نیز الگو هایی همچون زراره بن اعین در فقه یا ابان بن تغلب در تفسیر و حدیث نمونه های شاگردان متخصص تربیت شده هستند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: البته حضرت، در تربیت و تخصص پروری به علایق شاگردانشان نیز توجه داشتند، مثلاً با توجه به علاقه هشام بن حکم به مسائل کلامی، وی را به مطالعه در زمینه مسائل اعتقادی سوق دادند.
وی در انتها افزود: در حال حاضر ما میتوانیم در تربیت نیروهای متخصص، از روش این امام همام و شخصیت تاریخی ایشان در نحوه تعلیم و تربیت شاگرد استفاده کنیم، در شیوه امام علاوه بر تخصص پروری و جستجوی عمیق در علوم بر استفاده از نیروهای متخصص در رشته های متناسب با نیاز جامعه توجه اکید شده بود.
