کد مطلب: 13420 تعداد بازدید: ۱۹۴

حجت الاسلام غفاری خبر داد:

برگزاری کارگروه تبلیغ در جامعه زنان در مدیریت منطقه پنج حوزه های علمیه خواهران

دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۶:۵۱
برگزاری کارگروه تبلیغ در جامعه زنان در مدیریت منطقه پنج حوزه های علمیه خواهران
اولین جلسه کارگروه تبلیغ در جامعه زنان به همت مدیریت منطقه پنج حوزه های علمیه خواهران و با حضور  مسؤولین و کارشناسان نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ دینی استان مازندران از جمله استانداری، دادگستری، بهزیستی، آموزش و پرورش، سپاه، سازمان تبلیغات و... در  مدیریت منطقه پنج برگزار گردید.
حجت الاسلام غفاری مدیر منطقه پنج در این جلسه بیان داشت: اصولاً نقش اساسی زن در رفتار اجتماعی چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم، غیرقابل انکار است. زنان در واقع مهندسین رفتار اجتماعی جامعه چه در نقش مثبت و چه در بخش منفی هستند. امروز زن یکی از ابزارهای مهم تحقق اهداف دشمن به اشکال مختلف است.
وی افزود: دغدغه مهم مقام معظم رهبری نیز مقوله فرهنگ دینی است؛ و سالهاست که تحت عناوین مختلف روی این قضیه تاکید دارند. مسئولین نیز باید این دغدغه را داشته باشند..
نهادینه سازی فرهنگ دینی وظیفه ذاتی حوزه های علمیه است
وی تصریح کرد: حوزه های علمیه عَلَم دار مقوله فرهنگ دینی و ترویج آموزه های وحیانی هستند. این امر از تکالیف ذاتی آنهاست و برای همین امر تربیت می شوند. جامعه از هیچ دستگاهی به غیر حوزه، انتظار ندارد که برای فرهنگ دینی به صورت تکلیفی برنامه داشته باشند و کار کنند. در حقیقت نهادینه سازی فرهنگ دینی وظیفه ذاتی حوزه های علمیه است.
مدیر منطقه پنج گفت: سه رکن اساسی تبلیغ در حوزه علمیه مورد توجه است، که رکن اول؛ مبلّغ با تمام ویژگیها و شرایط، رکندوم؛ تبلیغ و رکن سوم؛ جامعه تبلیغ به عنوان جامعه هدف می باشد.
وی اعلام داشت: واقعا چقدر کار کارشناسی و علمی برای جامعه تبلیغ شده و چقدر متناسب با جامعه تبلیغ، مبلّغین را اعزام         می شوند؟ در حالی که جامعه تبلیغ با تمام ابعادش؛ یعنی سطح بندی از حیث اصناف، اقشار، سطوح تحصیلی، سطوح سنی، سطوح فرهنگی، سطوح اجتماعی و حتی موقعیتهای اقلیمی مدنظر است. همه اینها در پذیرش فرهنگ دینی مؤثر است. در این زمینه اگرچه اقداماتی در برخی نهادها شد،ه لیکن  واضح است که کار کارشناسی دقیق و اقدام عملی مناسب صورت نگرفته است.
 وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 5 هزار طلبه فارغ التحصیل و در حال تحصیل در مازندران داریم و هر سال حدود 800 تا 1000 نفر به این تعداد اضافه می شوند و به همین نسبت خروجی هم داریم. بخشی از این طلاب مبلّغ هستند . در حال حاضر حدود 1000 مبلغ در استان داریم. قبل از این که یک شکل ناصوابی در بحث تبلیغ و رسالت آنها شکل بگیرد؛ از شما استدعا داریم که فکرها را روی هم بریزیم، امکانات و توانمندیها را کنار هم بگذاریم تا ضعفها و نارسائی هایی که در امر تبلیغ دینی وجود دارد را شناسایی کرده و این امر را سامان دهیم.
حجت الاسلام غفاری بیان داشت: مبلغین حوزوی های علمیه، کارشناسان دینی هستند که حداقل 5 سال علوم دینی را فرا گرفته اند. اگر از همین الآن برای آنها برنامه نداشته باشیم قطعاً به خاطر از دست دادن فرصتهای امروز50 سال آینده افسوس خواهیم خورد.
وی افزود: اگرچه خواهران مبلّغ می توانند به سبک سنتی کار خود را ادامه دهند و طلاب خواهر مثل دیگران به مقوله تبلیغ بپردازند، اما در حالی که دشمن با تمام امکانات وارد عرصه شده!، امروز که خاک خاکریز ها برداشته شده و سنگر و اسلحه گرمی وجود ندارد و دشمن وارد جیب بچه های ما شده!، امروز که گروههای تکفیری و داعشی ها جان خود را به خطر انداخته و با کج فهمی و تفسیر به رأی از قرآن و روایات جعلی، عملیات انتحاری کرده و افتخار می کنند که کار عبادی انجام می دهند!، امروز که دشمن با تمام قوا و بهره گیری از تمام امکانات، تکنولوژی و آورده های علمی وارد عرصه شده!  آیا حوزه های علمیه و مبلغین به تنهائی و تنها با سبک سنتی می توانند خلأ و نیازهای فرهنگ دینی را پاسخگو باشند؟ در صورت عدم کفایت، چه باید کرد؟
این کارگروه به منظور ایجاد اتاق فکری برای فرصتها و چالشهای فراروی فرهنگ دینی، با رویکرد جامعه بانوان، تشکیل شده است
مدیر منطقه پنج خاطر نشان کرد: این کارگروه به منظور ایجاد اتاق فکری برای فرصتها و چالشهای فراروی فرهنگ دینی، با رویکرد جامعه بانوان، تشکیل شده تا انشاءالله با انسجام تمام عوامل دخیل و استخدام امکانات و روشهای نو و بروز کردن شیوه ها، همواره عَلَمِ دین و ارزشهای اخلاقی برافراشته ماند. همچنین انتظار می رود در این جلسه، حداقل به سه سوال پاسخ داده شود که آیا سبک سنتی تبلیغ حوزه های علمیه به تنهائی کفایت می کند؟ آیا مشکل در محتوای تبلیغ هست، آیا آموزه های دینی غنای لازم را ندارد، آیا اسلام مدلی برای زندگی بهتر ندارد یا مشکل در چیز دیگر است؟ و آیا وجود یک کارگروه و اتاق فکر این چنینی برای تبلیغ در جامعه بانوان را ضروری می دانید؟