مدير حوزه علميه خواهران مازندران:
معلمين، ضرورت محيطي را بر ضرورت شخصيتي مقدم بدانند
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۱:۱۰
حجت الاسلام محمدجواد قائمي، مدير حوزه علميه خواهران مازندران، امروز در نشستي با مديران و معاونين مديريت و مدارس علميه خواهران مازندران، در مدرسه علميه فاطمه الزهرا(سلام الله عليها) قائم-شهر، با تبريك ايام معلم و آرزوي توفيقات روز افزون براي آن¬ها بيان كرد: ضمن درود الهي بر علامه دوران، شهيد مطهري(رحمه الله عليه)، شما را به سيره شناسي معلمي در اين شخصيت بزرگ دعوت مي¬كنم، ما قبل از اينكه هر سمتي داشته باشيم، در بين خانواده و اطرافيان خود معلم هستيم و نقش ايفا مي¬كنبم و به جهت استناد ما به نهاد دين، اين الگوگيري چه مثبت، چه منفي، چه خواسته و چه ناخواسته را از ما دارند.
وي ادامه داد: توجه به عوامل موفقيت ايشان در سيره علامه مطهري(رحمه الله عليه)، مي¬تواند از عوامل موفقيت ما در مقام معلمي باشد؛ يكي از سيره هاي مهم در زيست ايشان، تقدم تربيت بر تعليم است، امروز يكي از خلا¬هاي مهم در نظام آموزشي، اين است كه اين تقدم و تاخر جايش را از دست داده؛ امروز تمام تلاش يك معلم، بيان سرفصل¬هاي علمي است، اما آنچه كه شريعت از ما خواسته، مباحث تربيتي حتي در بعد فردي زندگي انسان¬ها است.
حجت الاسلام قائمي تاكيد كرد: آنقدري كه امروز والدين دغدغه درس و دانشگاه فرزندان خود را دارند، دغدغه نوع تربيت آن¬ها را ندارند؛ اما يكي از مولفه هاي مهم در معلمي شهيد مطهري(رحمه الله عليه)، توجه به اين آيه قرآن و تربيتي شريعت اسلام است كه تربيت را بر تعليم مقدم بدانيم.
وي تصريح كرد: امروز در فرايند رابطه بين مربي و متربي، اصلي وجود دارد كه تربيت مقدم بر تعليم باشد، چرا كه در اين فرايند، پي به استعداد هاي شخص برده مي¬شود، كه شايد يكي از آن¬ها استعداد آموزشي است، پس ما اگر بخواهيم در آموزش نيز موفق باشيم بايد به اين سرفصل قرآني توجه داشته باشيم.
مدير حوزه علميه خواهران مازندران بيان كرد: دومين مولفه¬اي كه براي ما مي¬تواند موثر باشد، ضرورت انگاري اجتماعي به جهت شخصيت انديشي است؛ شهيد مطهري(رحمه الله عليه) در عين اينكه مي¬توانست در قم بماند و يك مرجع تقليد بشود، به سمت آموزش عالي رفت و در عين اينكه مشغول نوشتن كتاب هاي فلسفي بزرگي مانند روش رئاليسم بود به نوشتن كتاب داستان راستان مشغول شد؛ يعني هميشه به دنبال اين بود كه ضرورت¬هاي محيط را پيدا كند نه آنچه كه براي شخصيت ايشان ضرورت داشت؛ لذا چيزي كه امروز براي ما در كلاس¬ها اهميت دارد توجه به ضرورت محيطي است و نبايد ضرورت شخصيتي را محور كار خود قرار دهيم.
وي افزود: يكي از نكات قابل تامل در مورد اين معلم بزرگ، روش تدريس ايشان است، اگر كسي شناختي از استاد مطهري(رحمه الله عليه) ندارد مباحث روش رئاليسم ايشان را بخواند، فكر مي¬كند شخصيتي است كه بوئي از تدين ندارد، يا وقتي ايشان نگاه ماركسيستي را مطرح مي¬كند گويي كسي است كه ماركسيست است و تمام قد شروع به تصوير سازي در اين زمينه مي¬كند، يعني در ابتدا تصوير كاملي از شبهه را در ذهن مخاطب خود ايجاد كرده و مخاطب با آن تصوير كامل، به جنگ با آن انديشه مي رود؛ حال آنكه امروز ما مي-گوييم ماركسيست بد است و اين هم نقد آن است در حالي كه مخاطب نمي¬داند ماركسيست چيست، چون ترسيم كاملي از موضوع ندارد، با رسيدن به يك نقطه ابهام انگيز، فكر مي¬كند اين موضوع با طبع او سازگار است و به شدت به آن گرايش پيدا مي¬كند.
وي بيان كرد: ايشان متفكر و نظريه پرداز در نهضت است، اما به هيچ وجه حاضر نيست نقطه اي از مقوله ولايت پذيري خود جدا شود و در جايي كه امر و دستور امام(رحمه الله عليه) وجود داشت مطيع محض بود؛ ما بايد كرسي هايي را داشته باشيم كه انديشه هاي ايشان را سيره شناسي كنيم كه در پيشبرد علمي اخلاقي خود موفق باشيم.
