کد مطلب: 133790 تعداد بازدید: ۷۷

کارشناس مذهبی

قرآن و ولایت در شب قدر، در حقیقت فاطمی جاری شده

چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۲:۱۰
کارشناس مذهبی گفت: قرآن و ولایت در شب قدر، در حقیقت فاطمی جاری شده و وجود قدسی ایشان، ظرف نزول ولایت قرآن است بیان.

خانم سمیه میری، کارشناس مذهبی، در نشستی با عنوان "بررسی تفسیری روایی نزول قرآن و ولایت در ظرف وجودی فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)، با استناد به آیه اول سوره مبارکه قدر، در جمع طلاب و کادر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) ساری اظهار کرد: طبق نظر مفسران، ضمیر«هُ» در « انزلناه»، در اولین آیه سوره قدر، کنایه از نزول قرآن است و طبق روایاتی، این ضمیر به نزول ولایت اشاره دارد؛ لیله القدر در آیه مذکور نیز بر اساس معنای ظاهری، ناظر به زمان مشخص در یکی از شب‌های ماه رمضان است، ولی معنای باطنی آن به هویت غیبه اشاره دارد و طبق روایتی، منظور از لیله، حضرت زهرا(سلام الله علیها) است.
خانم میری در ادامه، دلایلی را برای اثبات اینکه قرآن و ولایت در شب قدر در حقیقت فاطمی، جاری شده و وجود قدسی ایشان، ظرف نزول ولایت قرآن است بیان کرد: مقام مادری یا مقام نفس کلی حضرت زهرا(سلام الله علیها) برای ائمه اطهار(علیهم السلام) معنایی فراتر از موضوع تولد دنیایی دارد و به دلیل ظرفیت تکوینی والای ایشان، حضرت را باید منشا امامان معصوم دانست؛ همان طور که در آیه نور، ایشان به مشکات تمثیل شدند، پس چراغدان یا محل نزول نور امام نیز در وجود قدسی ایشان است؛ پس اگر انسان کامل، زن باشد، مظهر و صورت نفس کل است، چون حضرت زهرا(سلام الله علیها) را ام ابیها می نامند، نبوت نیز از این نفس کل است و آن حضرت، مادر پدرش می باشد، چنان که مادر انوار و فضائل  و ام البرره است و همه موجودات از آن نفس کل، ظهور یافته اند.
وی درادامه تصریح کرد: روایاتی در شان حضرت زهرا(سلام الله علیها) از زبان ائمه اطهار(علیهم السلام) است که ایشان را اسوه خود و حجت خداوند بر خود می‌دانند و همه این موارد، دلیلی بر این است که وجود  قدسی حضرت ظرف نزول ولایت است؛ همچنین روایاتی درباره اینکه ایشان، قلب، پاره وجود و روح پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) است و چون قرآن بر قلب رسول الله(صلی الله علیه و آله) نازل شده، پس ظرف مکانی نزول قرآن، وجود قدسی حضرت زهرا(سلام الله علیها) است؛ محدثه بودن ایشان و گفت و گوی حضرت جبرئیل با فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نیز، دلیلی بر وجود نبوت و غیر تشریعی ایشان است.
خانم میری در پایان خاطر نشان کرد: در فرازی از حدیث شریف کسا، «هُم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها» و حدیث «لولاکَ لما خلقتُ الافلاکَ» می‌توان دریافت که وجود قدسی حضرت فاطمه(سلام الله علیها)، محور نبوت، امامت و ظرف نزول قرآن و ولایت است و نزول قرآن و ولایت در یک ظرف، نه تنها با یکدیگر در تضاد نیست، بلکه طبق حدیث ثقلین، کاملا همراه با یکدیگرند و هرگز از هم جدا نمی‌شوند.