کد مطلب: 126216 تعداد بازدید: ۸۰

نشست علمي «کارگاه پژوهش گروهی» موسسه آموزش عالي الزهرا س بابل

چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۰:۰۳
نشست علمي «کارگاه پژوهش گروهی» موسسه آموزش عالي الزهرا س بابل برگزار گردید.

نشست علمی –  پژوهشی با عنوان « کارگاه پژوهش گروهی» توسط موسسه آموزش عالی الزهرا(س)سطح3 و با همکاری مرکز آموزش عالی تخصصی حضرت خدیجه (س) بابل و مدرسه علمیه الزهرا(س)بابل سطح2 و مدارس علمیه سطح2و3 تنکابن و الزهرا س و نورازهرا س ساری با ارائه سرکار خانم صالحی اميري معاونت پژوهش مدرسه علمیه عصمتیه، در تاریخ 10/05/ 1401به صورت مجازی و حضوری برگزار شد.
خانم صالحی در ابتدا به بحث ضرورت واهمیت پژوهش پرداختند. ایشان فرمودند جایگاه و اهمیت پژوهش گروهی به حدی است که در آیات و روایات –غیرمستقیم- به آن سفارش شده است. نمونه بارز کارگروهی در قرآن کریم، همکاری هارون با حضرت موسی (علیه السلام) است آنجا که حضرت موسی (علیه السلام) از حضرت باری تعالی درخواست می‌کند هارون (علیه السلام) را به عنوان همکار در امر دعوت به توحید به کمک او مامور کند؛ تحقیق گروهی در پرتو بهره گیری از خرد جمعی و تضارب آراء به اتقان و مقبولیت آن افزوده، و ماندگار خواهد شد.
ایشان در مورد پیشینه کار گروهی فرمودند: بهره مندی از کار گروهی و مشارکتی در تدریس و پژوهش در دنیا از اواخر دهه هفتاد میلادی مورد توجه قرار گرفت، که طی سه دهه بعد در برخی از دوره‌های دانشگاهی از این رویکرد به طور عملی استفاده شده است و بعضی از دانشگاهیان در بخشی از کار خود در ارتباط مستقیم با استفاده از کار گروهی بوده اند، همزمان با گسترش استفاده عملی از این رویکرد،  مطالعات بسیار متنوعی بر روی سنجش تاثیرات این رویکرد، بر نتایج مورد انتظار صورت گرفته است.
سپس مراحل اجرای کار پژوهش گروهی را بیان کردند:
اول: انتخاب موضوع، دوم؛ تقسیم کار محتوایی بر اساس شیوه انجام تحقیق؛  سوم؛ ارائه پژوهش‌ها و نقد آن   چهارم؛ ویرایش محتوای و یکدست سازی   پنجم؛ جمع بندی و تایید نهایی؛
درادامه امتیازات و ویژگی های پژوهش گروهی را برشمردند:
1. شتاب در تحقیق
2. افزایش انگیزه ها
3. کسب آگاهی های جدید
4. اتقان و جامعیت محتوایی و.....
همچنین ریشه عدم گرایش به پژوهش گروهی را در عوامل ذیل دانستند:
1. فردگرایی
2. نبود ساختارهای ارتباط دهنده
3. فقدان آموزش و مهارت کارهای گروهی