کد مطلب: 123635 تعداد بازدید: ۹

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران در جمع خبرنگاران:

حوزه ها باید به پیشران فرهنگی تبدیل شوند

سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۲:۰۰
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه گفت: یکی از سیاست های مهم در حوزه‌های علمیه این است که از حالت فرد فرهنگی به یک کنش‌گر و پیشران فرهنگی تبدیل شود.

حجت‌ الاسلام وامسلمین محمدجواد قائمی، در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع معرفی حوزه‌های علمیه خواهران و جذب و پذیرش بیان کرد: حوزه علمیه مازندران مانند دیگر استان‌ها در قالب پذیرش از طریق سایت paziresh.whc.ir از همه متقاضیان در مقاطع سه‌ گانه با رویکرد جذب کیفی و کمی، پذیرش انجام می دهد.
وی از وجود مراکز آموزشی در هر سه مقطع خبر داد و گفت: در مقطع سطح چهار دارای دو رشته فقه خانواده و تفسیر تطبیقی و در سطح سه دارای سه رشته فقه واصول، تفسیر و علوم قرآنی و کلام اسلامی می باشد و در مجموع 22 واحد آموزشی در مقاطع مختلف و 6000 خواهر تحت پوشش این مدیریت در قالب طلبه، استاد، پژوهشگر، مبلغ و کنش‌گر فرهنگی فعال هستند و امسال ظرفیت جذب برای استان مازندران حدود 400 نفر می باشد.
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران خاطرنشان کرد: یکی از سیاست های مهم در حوزه‌های علمیه این است که از حالت فرد فرهنگی به یک کنش‌گر و پیشران فرهنگی تبدیل شود؛ در حوزه علمیه خواهران، طلابی هستند ‌که درعین کنشگری فرهنگی، اجتماعی و علمی، نقش مادری خود را فراموش نکرده‌ و دارای چهار تا پنج فرزند می باشند.
وی تاکید کرد: مدارس ما فقط به‌ عنوان مدرسه آموزشی نبوده و درعین اینکه وظیفه آموزشی خود را انجام می‌دهند یک کنش‌گر و پیشران فرهنگی هستند، در استان دانش‌آموختگانی حضور دارند که در قالب سمن‌ها در طرح‌های مختلف فرهنگی مشغول به فعالیت هستند، حوزه علمیه به معنای عام و حوزه علمیه استان مازندران با لبیک گفتن به ندای مقام‌ معظم رهبری به این‌ که جهاد تبیین یک جهاد فوری و قطعی است و با این نگاه که حوزه مادر انقلاب است، مسئله جهاد تبیین را شروع کرد.
حجت الاسلام والمسلمین قائمی بیان کرد: مقام معظم رهبری امسال مسئله دانش بنیان بودن را در کنار اشتغال زائی مطرح کرده‌ و این ها را تعمداً در کنار هم به کار برده اند؛ چراکه همواره به‌ کارگیری تکنولوژی با کاهش نیروی انسانی برای کاهش هزینه تولید شده همراه بود اما این کلام یعنی نباید این مدل شکل بگیرد چون نظام آموزشی حوزه های علمیه انسانی است و باید این را در زیست فرهنگی اسلامی حل کنیم.
وی عنوان کرد: استان مازندران ‌به خاطر پیشران بودن در حوزه پژوهش در پایان‌نامه‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی جزء استان های فاخر قرار گرفته و دارای شبکه پژوهشگر می باشد که برای اولین ‌بار در سطح کشور با مطالعات میدانی همراه بوده است؛ دو همایش در سطح ملی با نماد مرکز استنادی علوم اسلامی با موضوع بررسی اندیشه های علوم تربیتی علامه مصباح و بررسی شخصیت علامه ذوالفنون در دستور کار قرار دارد که در همایش علامه مصباح از هشت کشور دارای مقالات می باشد، کارگروه‌های رساله سطح چهار و پایان‌نامه‌ها با محوریت مسئله محوری نسبت به پاسخ ‌گویی نظام اسلامی با رویکرد فقه حاکمیتی فعال هستند، امسال در هفته پژوهش از هجده کتاب که تالیف ‌شده دانش‌آموختگان و عمدتاً از کتاب‌های علمی هستند و تعداد قابل‌توجهی مقالات رونمایی شد.
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران اظهار کرد: حوزه علمیه خواهران مازندران به‌ دنبال ارتقاء کمی و کیفی مراکز آموزشی است یعنی مدارس از سطح دو به سطح سه و مدارس سطح سه به سطح چهار ارتقا پیدا کنند؛ امروز سیاست حوزه علمیه خواهران بر این است که دانش‌آموختگان مدرسه علمیه و مؤسسات آموزش عالی حوزوی به مرجعیت ملی در سه بخش زنان، جمعیت و کودکان تبدیل بشود یعنی آنچه که در اسناد بالادستی تعریف ‌شده این است که باید مرجعیت تخصصی علمی در سطح کشور را در این سه سطح به دست بیاورد.
وی ابراز کرد: بر اساس قانون نظام جمهوری اسلامی، تمامی دانش‌آموختگان حوزه علمیه از مدرک تحصیلی تایید شده شورای عالی انقلاب فرهنگی برخوردار می‌شوند که از حیث استخدامی و علمی هیچ تفاوتی با مدرک دانشگاهی ندارد و به‌جهت این‌ که با نظام آموزشی دانشگاهی در سطح جامعه قابل‌ تفکیک باشد اسم سطح را برای آن در نظر گرفته‌ اند، سطح دو در حقیقت همان لیسانس سطح سه فوق‌لیسانس و سطح چهار دکترا می باشد.