کد مطلب: 118061 تعداد بازدید: ۱۵۱

مدير حوزه علميه خواهران مازندران:

نگاه استراتژیک به وحدت حوزه و دانشگاه، زمینه ساز تحقق تمدن نوین است

شنبه ۱۸ دى ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۸:۳۵
حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد قائمی مدیر حوزه علمیه خواهران استان مازندران گفت: اگر قرار است وحدت حوزه و دانشگاه شکل بگیرد فقط وفقط در مقوله نگاه استراتژیک شکل می گیرد، و الا با نگاه تاکتیکی چیزی حل نمی شود .

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد قائمی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: ابتدا باید بدانیم وحدت حوزه و دانشگاه که بنیانگذار انقلاب اسلامی از آن یاد کردند و امامین انقلاب ، روی آن تأکید داشتند به چه معناست ؟ و به عبارت دیگر وحدت حوزه و دانشگاه یک استراتژیک و ضرورت ساختاری است یا یک تاکتیک راهبری برای یک زمان خاص یا یک پروسه رفتاری ؟
وی افزود : پاسخ به این سوال خیلی مهم است ، اگر شما امروز می بینید که در طول چهل سال انقلاب حوزه و دانشگاه در یک روز جمع می شدند اما هم چنان نگاه جامعه حوزوی به جامعه دانشگاهی یک جامعه سکولاریسم و ضد دینی است و نگاه جامعه دانشگاهی به جامعه حوزی نگاه کاملا تدین محور است، بدون مقولات پوزیستی و علمی، به این خاطر است که متولیان امر حوزه و این روز نتوانستند بگویند هدف معمار کبیر انقلاب از مطرح کردن این شعار چه بود؟ آیا یک نقطه مهم تحولی و ضروری بوده یا یک راهوری بوده تا در این روز از شهید بزرگوار مفتح یاد شود ؟
وی ادامه داد : اینکه ما بگوییم حوزه نماد دین و دانشگاه نماد علم است ، این اول مشکل ماست، حوزه نماد متولی تفسیر و تبیین و تفهیم دین است، حوزه و دانشگاه هر دو نماد دین هستند و اگر قرار بود دانشگاه همان نگاه سکولاریستی را داشته باشد و در آن فقط علم منهای ارزش ها باشد که هیچ ارزشی ندارد .
حجت الاسلام و المسلمین قائمی خاطر نشان كرد: اینکه امام می فرماید حوزه و دانشگاه در کنار هم قرار بگیرند یعنی در برون داد (خروجی) و سرریز تمدنی خودمان تکنولوژی تولید بشود که متناسب با ارزشهای معرفتی باشد، این تکنولوژی در بستر علوم فیزیکی مطرح بشود و حوزه در مقوله علوم انسانی ارزش های محاکم بر این تکنولوژی را ارائه بدهد، این نگاه امام بود، وحدت حوزه و دانشگاه به معناي نگاه استراتژیک داشتن به این مقوله است .
وی با اشاره به تجربه های تاریخی ایران تاكيد كرد: در تاریخ معاصر ایران هرگاه این دو نماد در کنار هم قرار گرفتند، جامعه توسعه پیدا کرد، با اینکه در دوران جنبش توتون و تنباکو جریان علوم دانشگاهی هنوز خیلی مستقل نبود، ولی عده ای بودند که همانجا همراهی کردند و به صورت علنی تر، جریان مشروطه شکل گرفت، به محض اینکه از هم جدا شدند استبداد صغیر به وجود می آید، باز در کنار هم جمع می شدند و استبداد صغیر راشکست می دهند و زمانی که از هم فاصله می گیرند کودتای 1290 شکل می گیرد و رضاخان حاکم می شود و دوباره با هم متحد می شوند و در سال 1329 دولت ملی تشکیل می دهند و نفت را ملی می کنند و اولین دولت مردمی را تشکیل می دهند، ولی باز جدا می شوند و زمینه کودتای 1332 به وجود می آید، دوباره یکی می شوند و انقلاب سفید شاه را شکست می دهند، باز جدا می شوند و شکست می خورند و در سال 1355 جمع می شوند و بعد از قانون حقوق بشر جیمی کارتر در ایران انقلاب 57 را رقم می زنند، پس اتحاد یک تجربه و ضرورت تاریخی است .
 آقای قائمی بيان كرد: حوزه و دانشگاه باید یک سیستم باشند و زمانی که نگاه استراتژیک به وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفت آن وقت این روز می تواند زمینه ساز تحقق تمدن نوین باشد و برای این مهم باید نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشیم .


خبر دوم

نماینده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس :
دانشگاه به حوزه نیاز دارد تا به انحراف فکری کشیده نشود
نماینده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس گفت: من به عنوان یک دانشجو می گویم که امروز دانشگاه به حوزه نیاز دارد تا به انحراف فکری کشیده نشود.
به گزارش پایگاه خبری رسانه ای حوزه علمیه خواهران ، در همایشی که با عنوان وحدت حوزه و دانشجو در مدرسه علمیه خواهران صدیقه طاهره(س) نوشهر برگزار شد، آقای پاشا دانشجوی فعال در این حوزه، بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی حوزویان و دانشجویان، دید و نگاه آنان نسبت به یکدیگر است، متأسفانه در این برهه حساس که کشور نیاز به وحدت دارد، مقداری جنگ روانی میان آنان به وجود آمده است و همین کفایت می کند تا این دو دستگاه تولید علم، یعنی حوزه و دانشگاه هیج وقت نتوانند کنار هم باشند .
وی گفت : دلیل این مشکل را باید در نفوذ بیگانگان جستجو کرد، چرا که کشورهای غربی تمام تلاششان این است که دو بال پرواز ایران یعنی اسلام و علم را در مقابل هم قرار دهند و تا حدودی موفق بوده اند و اینگونه است که ما بعد از چهل سال تولید زیادی در بحث علمی نداشته ایم.
آقای پاشا خاطر نشان کرد: یکی دیگر از ایرادات دانشگاه این است که در آن سکولاریسم و جدایی دین از سیاست مد شده است، استادی که بخواهد خودش را عالم و توانمند جلوه دهد، اشاره به سکولاریست بودن کشوهای غربی دارد و ادعا می کند دلیل رشد علمی کشورهای غربی جدایی دین از سیاست است.  
وي تاكيد كرد: احادیثی که در باب تقویت وحدت و روابط متقابل اجتماعی وارد شده، هر کدام یک نظریه قوی است و نیاز به مجریان قوی از حوزه و دانشگاه دارد تا دست به کار شوند و این دو نهاد را با هم آشتی بدهند .


خبر سوم
مدیر مدرسه علمیه صدیقه طاهره (س) :
یکی از عوامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی ایران وحدت بین اقشار مختلف ملت از جمله حوزه و دانشگاه بوده است .
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم ...... غلامرضایی در مراسم همایش وحدت حوزه و دانشگاه كه در اين مدرسه برگزار شد اظهار كرد: قطعا حوزه و دانشگاه دو نهاد قوی برای پیروزی و استمرار این انقلاب بوده اند، اما همیشه عده ای خواسته اند این حضور را کمرنگ و بی اهمیت جلوه بدهند .
وی افزود: متاسفانه مقالاتی چاپ شده که در آن ادعا شده روحانیت می خواهد استدلال فکری و علمی را از دانشگاه ها بگیرد و بر آن تسلط پیدا کند، همچنین گفته شده علم را باید در دانشگاه جستجو کرد چرا که روحانیت تاریخچه غنی ندارد، غافل از اینکه روحانیت علم خود را از کتاب خداوند که غنای آن بر همگان معلوم است فراگرفته و احاطه متون دینی و علمی اسلام بر تمام موانع بشری و جوانب علمی امری انکار ناپذیر است .
مدیر مدرسه علمیه نوشهر خاطر نشان كرد: یکی از آسیب های اتحاد بین حوزه و دانشگاه، تلاشی است که برای ایجاد شکاف و بی اعتمادی مردم به قشر روحانیت از طرف دشمنان صورت گرفته است و متأسفانه با نفوذ در قشر روحانیت و کم کاری متولیان حوزه موفق شده اند احترام و اعتماد متقابل بین حوزه و دانشگاه و اعتماد مردم نسبت به هر دو نهاد را از بین ببرند.
وی خاطر نشان كرد: امام خميني(رحمه الله علیه) فرمودند، استقلال کشور منوط به استقلال همین دانشگاه ها و فیضیه هاست، لذا زمانی که تفکراتی ایجاد شد که عده ای در دانشگاه گفتند ما دین نمی خواهیم و یا دین می خواهیم اما روحانی نمی خواهیم، شهید مفتح نظریه وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح كرد.
خانم غلامرضاي بيان كرد : امروز که ما دچار جنگ نرم شده ایم باید با سلاح عقل آماده باشیم و دشمنان خود و خدا را بشناسیم و نفوذ دشمنان که مهمترین حربه آنان است را به موقع شناسایی کنیم، ایجاد روحیه تعامل و انتقاد پذیری دوری از افراط گری، همراه با میانه روی، مصمم بودن حوزه و دانشگاه برای تأمین نیازمندی های یکدیگر، اسلامی کردن دانشگاه ها و مبارزه با انزوا طلبی، در حوزه ها و پافشاری روی توانمندی های داخلی و پرهیز از خودباختگی علمی در همه عرصه ها و به فرموده مقام معظم رهبری حرکت پا به پای علم و دین از جمله راه های ایجاد وحدت و شکست حربه دشمنان است.