مدیر مدرسه علمیه خواهران امام حسین(ع) چالوس:
ایمان به خداوند نقطه مشترک حوزه و دانشگاه است
یکشنبه ۵ دى ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۷:۰۹
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم زهرا ازوجی از برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع"وحدت حوزه و دانشگاه، در گام دوم انقلاب اسلامی" با حضور اساتید و کارشناسان مذهبی در سالن کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی چالوس، در جمع اساتید، طلاب، دانشجویان، و کادر اداری مدرسه علمیه و دانشگاه خبرداد و اظهار کرد: کارشناسان مفهوم وحدت را ادغام حوزه و دانشگاه نمی دانستند بلکه هدف از وحدت را این می دانند که همدیگر را به رسمیت بشناسند و کمک کار هم باشند.
وی ادامه داد: طبق گفتگوی کارشناسان، علم قابل تقسیم به دینی و غیردینی نیست و همه علوم چه حوزوی و چه دانشگاهی با حفظ مراتب، منشأ الهی دارند، درگذشته همه این علوم، درحوزه ها خوانده می شد، حوزه قول خدا را موردکاوش قرار می دهد و دانشگاه فعل خدا را، هر دو، کار الهی و دینی انجام می دهند، اگر دین ما، نتواند دنیای ما را تأمین کند، نمی تواند آخرت ما را نیز تامین کند.
مدیر مدرسه چالوس خاطر نشان کرد: این دو نهاد، کانون علم و معرفت کشور محسوب می شوند و ایمان به خداوند نقطه مشترک آن ها است، وحدت در اصل به معنای همبستگی و همگرایی، برای رسیدن به مقصدی واحد است، بیانیه گاه دوم انقلاب، به سمت تمدن سازی حرکت می کند و به همین دلیل به وحدت این دو نهاد نیاز دارد.
وی اضافه کرد: در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه سه دیدگاه و تفکر خاص وجود دارد، گروه اول کسانی که معتقدند این وحدت شکل گرفته و روند رو به رشدی را طی می کند ولی سرعت لازم را ندارد، باید به آن سرعت داد و دلایل کندی آن را بدست آورد، گروه دوم کسانی که به اصل وحدت فکر می کنند اما در چگونگی تحقق آن تلاشی ندارند و معتقدند گنجاندن چند درس معارف، اخلاق و متون اسلامی در دروس دانشگاه برای وحدت کفایت می کند و گروه سوم کسانی که اعتقادی به وحدت ندارند و معتقدند حوزه و دانشگاه دو خط موازی هستند و هیچ گاه با همدیگر برخورد نخواهند کرد و هیچ نقطه مشترکی ندارند.
خانم ازوجی تاکید کرد: از راهکارهایی پیشنهادی در این مراسم، ارتباط مستمر و منظّم روحانیون با دانشگاهیان، تأمین و تربیت اساتید مجرب جهت تدریس در دروسی که با تخصص های حوزوی ارتباط دارند مانند، اخلاق، تاریخ اسلام و... و تدوین کتب دینی مورد نیاز دانشگاه ها اعم از معارف، تاریخ، اخلاق و... بود، هم چنین اقشار این 2 نهاد به گونهای عمل کنند که نه به دام سکولاریسم بیفتند و نه در مسیر تحجر و قشرگرایی اسیر شوند بلکه راه خلاقیت، تولید و نواندیشی را در عین اصولگرایی، اصالتخواهی، حفظ نصوص اسلام و ارزشهای محوری را سرلوحه راه خویش قرار دهند.