کد مطلب: 116333 تعداد بازدید: ۱۴۱

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران:

تربیت پژوهشگر باید توام با تولید داده های پژوهشی باشد

یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۷:۰۷
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: باید تربیت پژوهشگر را توام با تولید داده های پژوهشی داشته باشیم که مسائل مورد نیاز را حل کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد قائمی، در نشست مجازی با عنوان آئین بزرگداشت هفته پژوهش، در خصوص مسئله اهمیت پژوهش با تعامل سه استان مازندران، گلستان و سمنان، با حضور مدیران این سه استان، معاونین پژوهش حوزه های علمیه کشور و مدعوین این جلسه برگزار شد اظهار کرد: امید است با افزایش تعاملات بین استان و برگزاری برنامه هایی از این دست، شاهد ثمرات آن باشیم.
وی ادامه داد: شما معاونین و متولیان پژوهش در امر توسعه پژوهش و تربیت پژوهشگر، باید به دو نکته مهم و کلیدی توجه کنید که پژوهش را برای چه انجام می دهیم؟ متاسفانه در جامعه علمی، اعم از حوزوی و دانشگاهی، با صرف هزینه های کلان مادی و معنوی شاهد استخراج داده هایی هستیم که هیچ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مشکل بایگانی را نیز ایجاد می‌کند و  این آثار چاپ شده، فقط به درد گنجینه و کتاب خانه ها می خورد.
حجت الاسلام والمسلمین قائمی تاکید کرد: ما باید آثار پژوهشی خود را جهت بدهیم، از مهم ترین جهت دهی ها برای ما، اساسنامه تحولات مقام معظم رهبری، در بیانیه گام دوم انقلاب، در رسیدن به تمدن نوین اسلامی ایرانی است و ما به عنوان متولیان تولید اندیشه در بستر آموزه‌های دینی، باید به سرزمین تمدنی که همان سبک زندگی است با موضوعات پیچیده‌ای در حوزه اجتماعی و اقتصادی و حتی علوم تربیتی مواجه شویم.
وی خاطر نشان کرد:  اگر حوزه های علمیه ، به عنوان مرجعیت دینی علمی، به پژوهش نپردازند، در بلند مدت در امور زنان ، دچار مشکل خواهیم شد، خواهش من از معاونین پژوهش استانی و مدارس علمیه این است که اگر ما برای تدوین رساله سطح ۴، پایان نامه های سطح سه و حتی در زمینه گردآوری داده ها، تحقیقات و مقالات پایانی برنامه ریزی می‌کنیم، حتماً جنبه علمی، مسئله محوری و  حل مشکلات جامعه را مدنظر داشته باشیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران عنوان کرد: بعد دوم که باید در برنامه‌ریزی‌ها به آن توجه شود، تربیت پژوهشگر است، در فرآیند یک پژوهش عملیاتی و پاسخگویی به نیازها، باید این دو مقوله را در کنار هم جمع کنیم اول تربیت پژوهشگر و دوم وجود داده های پژوهشی، باید تربیت پژوهشگر را توام با تولید داده های پژوهشی داشته باشیم که مسائل مورد نیاز را حل کند.