کد مطلب: 100910 تعداد بازدید: ۳۹۳

مدیر مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت:

پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به ‌شناختی روشن‌تر از مفاهیم پیرامون ما است

یکشنبه ۷ دى ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۴:۰۳
مدیر مدرسه علمیه الزهراء(سلام الله علیها) کلاردشت گفت: پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به ‌شناختی روشن‌تر از مفاهیم پیرامون ما است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری کوثر از مازندران خانم زهرا بحر کاظمی طی گفتگویی بیان کرد: پژوهش کندوکاوي عاقلانه در ذات و جوهر پديده‌هاست که همه چيز را به تحول، شکافتن و نقادي فرا مي‌خواند؛ چنين نگرشي در جامعه ما با  ارزش‌ها و هنجارهاى جامعه کنوني سازگار نيست و این مسئله  نيازمند تحول اساسي است تا بتوان به فرایند توسعه رسید.
 وی ادامه داد: در دنیای امروز، دانایی یکی از محور‌ها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به شمار می‌رود و سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است؛ هم چنین دانسته‌های ما با مطالعه منابع اطلاعاتی موجود و یا بنا به پژوهش‌هایی که خود انجام می‌دهیم، به دست می‌آید.
مدیر مدرسه علمیه ی خواهران کلاردشت با اشاره به اینکه تحقیق، کوششی برای یافتن بهترین راهکار‌های ممکن جهت حل مشکلات موجود در عرصه‌های زندگی است، تصریح کرد: پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به ‌شناختی روشن‌تر از مفاهیم پیرامون ما و یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید؛ به همین خاطر بدون پژوهشی دانش بشری افزایش پیدا نکرده و دچار سکون و رکود خواهد شد و امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود.
 وی خاطر نشان کرد: برای ترقی و پیشرفت هیچ روشی بهتر از تحقیق و پژوهش نیست از جمله وظایفی که در این زمانه ی پر آشوب و فتنه دشمنان از هر سویی بر ما تاخته و شبهاتی را وارد جامعه می کنند بحث تبلیغ مکتوب که همان پژوهش، تحقیق و نویسندگی است و مجهز شدن به سلاح تقوا و پژوهش بوده تا بتوانیم جواب گوی سؤالات نسل جوان باشیم.
 استاد حوزه در ادامه اظهار کرد: حوزه های علمیه باید کاری کنند که دین خدا در بین مردم  مورد رغبت و شوق قرار گیرد، و آن را آن طور که خدا خواسته است، به مردم  ارائه دهند این هم احتیاج به تحقیق، نوآوری، روشنفکری و دوری از هوا و هوس های دنیایی دارد.
 بحر کاظمی در رابطه با  اینکه اساتید و طلاب باید پژوهش محور باشند بیان کرد: منظور از رویکرد پژوهش‌مدار در آموزش آن است که در همه سطوح و مقاطع آموزشی، شیوه‌های تدریس به گونه‌ای باشد که طلاب به مطالعه کتاب‌های درسی اکتفا نکرده و خود با بررسی منابع موجود در موضوع‌های درسی، به گسترش دانش خویش بپردازند. در رویکرد پژوهش‌مدار،چگونه آموختن را می‌آموزند و قادر خواهند بود که به شیوه‌ای علمی دانش خود را توسعه بخشند.
 وی افزود: در عالم طلبگی، طلبه باید دو بال داشته باشد یکی بال علم است و دیگری بال پژوهش. برخی در میان طلاب تنها به تدریس فارغ از پژوهش و تألیف می پردازند و برخی بر عکس تنها به پژوهش که ادله هیچ یک چه بسا قانع کننده نیست بلکه طلبه باید هر دو را دارا باشد.
 استاد حوزه بیان کرد: طلاب باید چشم انداز درستی از تحصیل خود داشته و از پایه اول قوی شروع کنند تا زمینه تدریس ، تالیف و غیره آنها در آینده فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: برای موفقیت در امر پژوهش باید با تشویق و ترغیب طلاب ، انگیره در آنها ایجاد کرد تا با استفاده از منابع موجود و بهره گیری از اساتید به امر تحقیق بپردازند.